ثبت درخواست فوری
زانو درد سالمندان

زانو درد سالمندان

  • دسته بندی : مهم ترین نکات خدمات پرستاری در منزل
  • درتاریخ : 9 خرداد 1403
  • بدون دیدگاه

زانو درد در سالمندان یکی از شایع ترین بیماری دوران کهنسالی است که درصد شیوع دقیق آن به علت فراوانی وقوع در افراد مسن قابل تعیین نیست، در برخی از وبسایت های تخصصی جامعه آماری بیماری ها درصد شیوع زانو درد را در افراد بالای 50 سال تا حدود 40% تعیین کرده اند و این به آن نشان است که فراوانی سالمندانی که دچار این بیماری می گردند درصد بالایی را شامل می گردد، اکثر سالمندان و افراد کهنسال به دنبال ایجاد علائم زانو درد به دنبال آن خواهند بود که درمان و تمرین های کنترل درد زانو به چه صورتی است؟ ما قصد کرده ایم در این مقاله در رابطه با انواع علل، تشخیص و درمان این بیماری از مرکز درمان نو اطلاعات کاملی را خدمتتان ارائه نماییم تا با استفاده از دیدگاه کامل بتوانید راه کار های درمانی و نگهداری از سالمند در منزل را به شیوه اصولی عملی نمایید، با ما تا انتهای مطالب همراه باشید تا در رابطه با مهم ترین نکات این رویکرد های خانگی اطلاعات کاملی را خدمتتان ارائه نماییم، لازم به ذکر است که اگر سوالی ذهن شما را درگیر کرده است از طریق کامنت انتهای مطالب آن را با ما در میان بگذارید تا در کوتاه ترین زمان ممکن کارشناسان درمان نو پاسخگوی شما عزیزان باشند.

زانو درد در سالمندان چگونه بیماری است؟

زانو درد در سالمندان چگونه بیماری است؟

زانو درد در سالمندان از دسته بیماری های اسکلتی – حرکتی می باشد که علل مختلفی می تواند در ایجاد این نشانگان بیماری موثر باشد، از مهم ترین شاخصه های ایجاد کننده زانو درد در سالمندان می توان به آرتروز مفصلی، استئوآرتریت و موارد مشابه اشاره نمود، در برخی از سالمندان زانو درد به قدری آزاردهنده است که می تواند سبب ایجاد اختلال در حرکت آن ها گردد، استفاده از رویکرد درمانی مناسب و تخصصی برای شروع فرآیند درمانی می تواند سبب ایجاد پیشرفت درمانی در این افراد شود اما چطور؟ چطور می توان رویکرد درمانی مناسب را انتخاب نماییم؟ برای بهترین روش درمان چه تمریناتی وجود دارد؟ با ما تا انتهای مطالب همراه باشید تا در رابطه با تمامی این سوالات پاسخ های کاملی را خدمتتان ارائه نماییم.

بیشتر بخوانیم: آمپول برای گرفتگی صدا

آناتومی زانو به چه صورتی است؟

به طور کلی آناتومی زانو شامل آناتومی رباط ها و استخوان های زانو می باشد، در رابطه آناتومی استخوان زانو باید بدانیم که مفصل زانو اساساً از سه استخوان تشکیل شده است: استخوان ران (فمور)، استخوان ساق پا (درشت نی) و کاسه زانو (کشکک)، سر مفصل روی استخوان ران دارای دو برآمدگی استخوانی قوی به نام کندیل است که با غضروف مفصلی پوشیده شده است، همچنین در رابطه با رباط های زانو می توان به رباط صلیبی ACL، PCL، MCL و LCL و مینیسک ها اشاره نمود.

بیشتر بخوانیم: نحوه تزریق سفازولین در سرم

علائم زانو درد در سالمندان چیست؟

علائم زانو درد در سالمندان چیست؟

دانستن علائم زانو درد می تواند کمک بسیار فراوانی تشخیص و درمان آن داشته باشد، از همین رو قصد داریم در این قسمت در رابطه با علامت های تخصصی زانو درد خدمتتان اطلاعات کاملی ارائه نماییم، مهم ترین علامت های زانو در سالمندان شامل:

  1. درد
  2. تورم
  3. مشکل در خم کردن و فلکسیبیلیتی زانو (سفتی زانو)
  4. قرمزی
  5. صدا دادن زانو
  6. تعادل ضعیف
  7. در رفتن متعدد زانو
  8. تغییرات شکل و ظاهر زانو ها
  9. ضعف زانو ها

می باشد، شما عزیزان با استفاده از این علامت های تخصصی می توانید هم اکنون تشخیص دهید که آیا زانوی شما دچار این علائم می باشد یا خیر؟ اگر دارای 2 یا 3 مورد از علائم فوق هستید با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانیم: هزینه نگهداری سالمند در خانه

علت زانو درد در سالمندان

علت درد زانو بستگی به بیماریی دارد که سبب ایجاد زانو درد شده است، یعنی اگر بخواهیم بدانیم که زانو درد به چه علتی رخ داده است باید بدانیم که بیماری تخصصی و عمومی زانو به چه صورت است؟ بسیاری از کاربران می پرسند که علت زانو درد در 50 سالگی چیست؟ یا علت زانو درد در زنان میانسال چه می تواند باشد؟ زانو را می توان یکی از مهم اندام های فانکشنال یا حرکتی بدن دانست، تمامی وزن بدن در هنگام ایستادن تا حرکت بر روی دو زانو قرار می گیرد و با حرکات آلترنیتیو یا تناوبی خود سبب ایجاد حرکت صحیح در سالمند می شود، هرگونه اختلال در ایجاد این فرآیند را می توان یک نوع بیماری زانو قلمداد نمود، از همین رو برای ابتدای کار بهتر است در رابطه با مهم ترین بیماری های زانو اطلاعات خود را افزایش دهید، از مهم ترین بیماری های زانو در سالمندان می توان به:

  • تاندونیت یا التهاب زانو
  • آرتریت یا التهاب مفصل
  • آتروز
  • استئوآرتریت استخوانی زانو
  • استئوپروز استخوانی زانو
  • تیئر یا پارگی رباط های زانو
  • پارگی کپسول میان مفصلی
  • سائیدگی زانو

اشاره نمود، از همین رو شما با دانستن نوع درد ناشی از بیماری زانو خود می توانید رویکرد دقیق تری در رابطه با درمان درد زانو داشته باشید.

بیشتر بخوانیم: نگهداری و مراقبت از سالمند پوشکی در منزل

ورم زانو در سالمندان به چه دلایلی رخ می دهد؟

ورم زانو در سالمندان به چه دلایلی رخ می دهد؟

مهم ترین علت ورم زانو یا به دلیل ضربه ایجاد می شود و یا ناشی از علل غیر ضربه ای است، از مهم ترین علت های ورم زانو ناشی از ضربه می توان به هموراژی، هماتوم زیر جلدی، ترکیدن کپسول میان مفصلی اشاره نمود، از مهم ترین علل تورم زانو در سالمندان بدون ضربه می توان به: آرتروز اشاره نمود، آرتروز معمولا به دو حالت ایجاد می شود که از مهم ترین آن ها می توان به: آرتروز دژنراتیو، آرتریت، آرتریت پسوریاتیک و روماتوئید اشاره نمود، تشخیص هر یک ازانواع اختلالاتی که سبب ایجاد تورم در زانوی سالمندان می گردند را می توان با استفاده از سونوگرافی در منزل تشخیص داد.

بیشتر بخوانیم: اموزش سرم زدن با سوزن پروانه ای

تشخیص های افتراقی و تخصصی برای زانو درد سالمندان

برای تشخیص بیماری های ایجاد کننده زانو چندین راه کار تشخیصی وجود دارد، از مهم ترین راه کار های تشخیصی می توان به:

  1. تست استرس رباط: این تست رباط های جانبی داخلی و جانبی را ارزیابی می کند.
  2. تست پارگی رباط: این آزمایش وضعیت رباط متقاطع خلفی (PCL) را ارزیابی می کند.
  3. تست لاچمن: جهت تشخیص ثباتی زانو (تشخیص لقی زانو) مورد استفاده قرار می گیرد.
  4. تست مک موری: جهت تشخیص پارگی رباط های جانبی و رباط های صلیبی مورد استفاده قرار می گیرد.
  5. علامت کلارک: سنجس صحت عملکرد کشکک و ثبات کشککی، با این تست تست استرس کشکک هم می گویند.
  6. فاکتور روماتوئید یا RF
  7. آنتی بادی آنتی سی سی پی
  8. تست واکنش های التهابی یا CRP
  9. مارکر های اچ ال آ
  10. آنتی بادی آ ان آ
  11. سنجش سطح اسید اوریک
  12. سونوگرافی
  13. رادیوگرافی در منزل

اشاره نمود، برای دریافت این خدمات نیز می توانید از گرفتن آزمایش خون در منزل استفاده نمایید.

بیشتر بخوانیم: زمان تزریق امپول نوروبیون

10 درمان خانگی زانو درد در سالمندان

10 درمان خانگی زانو درد در سالمندان

اما! با توجه به توضیحات فوق می دانید که روش های خانگی برای درمان زانو درد چیست؟ خیلی از شما عزیزان در رابطه با درمان زانو درد در افراد مسن سوال دارید، ما در این جا تمام سعی خود را کرده ایم که راهکاری های عالی را خدمتتان ارائه نماییم، به نکات زیر توجه کنید:

  • ژست کودک: در این حالت به حالت سجده بروید و با کشش کمر به عقب به زانو های خود کشش آوردید، این حرکت را 10 بار در ست های 1 دقیقه ای اجرا نمایید، همانند شکل زیر

تست کودک

  • بلند کردن پا ها ایستاده: در این حالت شما شما باید بایستید و سپس تناوبی پاهای خود را به پهنا باز و به نقطه قبلی برگردید، برای این حرکت 15 دقیقه وقت بگذارید و هر 3 دقیقه 2 دقیقه استراحت و مجدد حرکت را آغاز نمایید، مطابی شکل زیر.

بلند کردن پا ها ایستاده

  • نشستن و برخاستن: در این حالت دست هایتان را بر روی سینه خود بگذارید و سپس روی یک صندلی به همین حالت بشینید و بلند بشوید، 3 ست 10 بار این حرکت را اجرا نمایید.

نشستن و برخاستن

  • ضربه به عقب یا کیک بک: به یک صندلی از پشت نزدیک شوید و دستان خود را به آن تکیه دهید، پاهای خود را تناوبی بالا و پایین کنید، این حرکت را 10 بار و در 4 ست و محدود به 10 دقیقه اجرا نمایید.

بلند کردن پا ها ایستاده

  • حالت صدف: در این حالت به پهلو بخوابید و پا ها خود را قوس وار باز کنید، برای این حالت 3 ست 10 بار اجرا نمایید، مطابق شکل زیر.

حالت صدف

  • کشش عضلات چهارسر: به پشت بخوابید، نوک انگشت پای راست خود را بگیرید، تا جایی که احساس ناخوشاید ندارید آن را بکشید تا عضله چهارسر کشش داشته باشد، برای این حرکت 10 دقیقه زمان بگذارید و 10 بار حرکت را در هر ست اجرا نمایید.

کشش عضلات چهار سر

  • کشش همسترینگ: در این دراز بکشید و پا خود را از پشت زانو بگیرید و حمایت کنید، به آرامی زانوی خود را خم کنید و سپس با حمایت باز کنید، برای این حرکت 3 ست انتخاب نمایید و هر ست 15 بار اجرا کنید.

کشش همسترینگ

  • دوچرخه خوابیده: به حالت خوابیده درآمده و به صورتی که به دوچرخه رکاب می زنید به آرامی خودتان فرضی رکاب بزنید، برای این کار 3 ست 20 باری اجرا نمایید.
  • حرکات تای چی یا یوگا: برای این حرکت به صورت زیر عمل کنید، بهتر است حرکت تای چی و یوگا 30 ثانیه طول بکشد.

حرکات تای چی

  • حرکت فشار به بالش: برای این حرکت بالش را میان دو زانو خود قرار دهید و به آن فشار بیاورید، مدت زمان فشار آوردن بهتر است از 30 ثانیه طول بکشد.

حرکت فشار به بالش

بیشتر بخوانیم: آمپول ب کمپلکس در سرم

درمان سائیدگی زانو در سالمندان به چه صورت است؟

برای درمان سائییدگی زانو چند طریق وجود دارد، به روش های زیر توجه نمایید:

  1. درمان توانبخشی: در درمان توانبخشی استفاده از حرکات فیزیوتراپی و کاردرمانی در بزرگسالان بسیار کارساز خواهد بود، برای دانستن اطلاعات کامل می توانید به صفحات آن از طریق لینک هایی که نشان داده شده وارد شوید.
  2. درمان دارویی: تزریق دگزامتازون، تزریق بتامتازون ال آ و عادی و سایر کورتیکواستروئید ها طبق نظر متخصص روماتولوژی.
  3. درمان های حمایتی: استفاده از اوزون تراپی، پی آر پی زانو، طب سوزنی در منزل، استفاده از توالت فرنگی و حمایت کننده های ارتوپدی مانند زانوبند های ارتوپدی.

بیشتر بخوانیم: آمپول سفتریاکسون برای عفونت ریه

تاثیر فیزیوتراپی سالمندان در کاهش زانو درد چقدر است؟

فیزیوتراپی در سالمندان در منزل به شیوه اصولی به کاربران دریافت کننده این خدمات کمک می کند تا به صورت مناسب و تخصصی بتوانند بر اختلالات حرکتی زانو و کاهش درد آن کمک کنند، از مهم ترین فواید و تاثیرات مثبت فیزیوتراپی سالمندان می توان به:

  • افزایش قدرت عضلات
  • افزایش کشش و استرانج رباط ها
  • کمک به بازسازی مفاصل
  • تقویت تعادل
  • کمک به بهبود عملکرد مینیسک و کپسول مفصلی

با توجه به اینکه فیزیوتراپیست ها علم تخصصی در رابطه با آناتومی عضلات و سیستم اسکلتی دارند به همین علت است که کاربرد های بسیار زیادی در دریافت این خدمات وجود دارد.

بیشتر بخوانیم: خرید اینترنتی آمپول سولوویت

بهترین دارو برای زانو درد سالمندان چیست؟

بهترین دارو برای زانو درد سالمندان چیست؟

شاید برای شما هم سوال باشد که بهترین قرص برای زانو درد چیست؟ از همین رو قصد داریم در رابطه با دارو های مناسب برای کاهش درد و التهاب زانو در سالمندان اطلاعات مفیدی را برایتان ارائه دهیم، از مهم ترین دارو برای زانو درد سالمندان می توان به:

  • ایبوپروفن
  • آدویل
  • ناپروکسن
  • ژلوفن
  • کورکومین
  • متیل سولفونیل متان
  • سلوکسیب
  • دیکلوفناک
  • اتوریکوکسیب
  • پیاسیدین
  • آوودین
  • ملوکسیکام
  • پیروکسیکام
  • استامینوفن خوراکی و یا آپوتل
  • مفنامیک اسید
  • ایندومتاسین

بیشتر بخوانیم: فصد خون بهتر است یا حجامت

10 روش پیشگیری از ابتلا به زانو درد در سالمندان به چه طریقی امکان پذیر است؟

در انتها می خواهیم برای سالمندان عزیزی که در حال مطالعه این مطالب هستند می خواهیم 10 روش و رویکرد پیشگیرانه در رابطه با مراقبت از زانو و جلوگیری از ابتلا به زانو درد را خدمتتان ارائه نماییم:

  1. ورزش منظم: تمریناتی مانند استرچینگ یا کشش، قدرتی  و کارهای ایروبیک می ‌تواند عضلات را تقویت کرده و استقامت زانوها را افزایش دهد.
  2. کنترل وزن: کاهش وزن می ‌تواند فشار روی زانو ها را کاهش داده و درد را کاهش دهد.
  3. استفاده از صندلی‌ های مناسب: استفاده از صندلی ‌های با پشتیبانی مناسب می‌ تواند به جلوگیری از فشار اضافی بر زانوها کمک کند.
  4. استفاده از کفش مناسب: انتخاب کفش ‌هایی با طراحی و پشتیبانی مناسب برای حمایت از زانوها در فعالیت‌ های روزمره و ورزشی مهم است.
  5. استفاده از ابزار کمک حرکتی: استفاده  از عصا های طبی یا سایر ساپورت های ارتوپدیک می  ‌تواند فشار روی زانوها را کاهش دهد.
  6. استراحت مناسب: به زانو ها استراحت کافی جهت ریکاوری داده شود و از فعالیت های زیاد جلوگیری شود.
  7. تغذیه سالم: استفاده از رژیم غذایی کم نمک و کم چرب به همراه رژیم پر پروئینی مانند گوشت های قرمز و سفید می تواند در بازسازی آسیب های مفاصل کمک کننده باشد.
  8. کاردرمانی: استفاده از کاردرمانی برای راه رفتن در بزرگسالان می تواند در کنترل علائم حاد دردناک آرتروز و آرتریت کمک کننده باشد.
  9. توانبخشی: استفاده از خدمات توانبخشی سالمندان در خانه می تواند به ارتقا سطح سلامت اسکلتی و عضلانی سالمندانی که دچار اختلالات مفصل زانو شده اند کمک کننده باشد.
  10. تقویت عضلات: تقویت عضلات می تواند در افزایش مقاومت و تعادل زانو های سالمندان بسیار موثر باشد به شرطی که به شیوه اصولی و تخصصی اجرا شود، ماساژ در منزل در این حیطه کمک رسان خواهد بود.
اشتراک گذاری :

درج نظر برای این مطلب

اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
Captcha
loader
لطفا صبر کنید
مطالب مرتبط پیشنهادی

درمان نو را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاوره
فوری