ثبت درخواست فوری
آموزش سرم زدن و رگ گیری

آموزش سرم زدن و رگ گیری

  • دسته بندی : مهم ترین نکات خدمات پرستاری در منزل
  • درتاریخ : 29 مهر 1402
  • 4 دیدگاه

در این مقاله می خواهیم با هم در رابطه با نحوه سرم زدن در منزل با استفاده از ابزار تزریق مانند آنژیوکت یا اسکالپ وین اطلاعات مفیدی را به دست بیاوریم و بدانیم که طریقه سرم تراپی و وصل سرم در منزل به چه صورت است؟ با ما همراه باشید تا کامل ترین نکات در رابطه با آموزش سرم زدن در منزل با آنژیوکت و سوزن پروانه ای را گام به گام یادبگیریم و بدانیم که کارشناسان پرستاری از چه طریقی می توانند به عروق خونی بدن ما دست پیدا کنند، شما عزیزان برای دریافت خدمات تزریقات در منزل نیز می توانید با ما در تماس باشید.

آموزش سرم زدن و رگ گیری در خانه 

به طور کلی فرآیند سرم زدن و گرفتن رگ یکی از پروسیجر (عملیات) پزشکی و پرستاری به حساب می آید زیرا از این طریق کارشناس پرستاری می تواند به عروق سطحی بدن بیمار دست پیدا کند و جهت تزریق و وارد کردن داروهای مورد نیاز برای درمان بیمار اقدام نماید، از این رو این مقاله را به عنوان یک مقاله آموزشی و ترتیب و چگونگی سرم زدن در منزل مطالعه نمایید و به صورت خودسرانه اقدام به انجام چنین پروسیجری ننمایید، زیرا در صورت عدم کنترل شرایط در حین این پروسیجر احتمال خونریزی، آسیب به بافت و عصب و عوارض دیگر وجود دارد، شما عزیزان برای دریافت خدمات تزریق سرم در منزل می توانید با ما در تماس باشید تا به راحت ترین شکل ممکن پروسیجر علمی رگ گیری در خانه توسط کارشناسان درمان نو انجام گردد.

5 دلیل مهم برای آموزش رگ گیری و سرم زدن در منزل 

  1. استفاده از خدمات تزریقات سرم در منزل و جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش هزینه ها
  2. آگاهی به فرآیند و پروسیجر درمانی
  3. کنترل استرس
  4. آرامش بیشتر در حین انجام پروسیجر به دلیلی بینش بالا پس از آموزش
  5. بهره مندی پرسنل دانشجوی پرستاری و سایر رشته های پزشکی در افزایش تسلط زدن سرم و رگ گیری

علت پیدا نشدن رگ برای سرم چیست؟

علت پیدا نشدن رگ

در برخی از سالمندان، بزرگسالان و کودکان به دنبال انجام تزریق وریدی رگ محیطی که مورد نیاز برای تزریق به شیوه اصولی باشد پیدا نمی شود، از علل مهم این مورد می توان به:

  • افت فشار خون
  • آسیب به دیواره رگ و انقباض عروقی
  • آسیب به انتیما عروق
  • عروق شکننده
  • چربی زیاد روی رگ
  • پوزیشن نامناسب رگ برای دست یابی به آن

اشاره نمود، به همین علت است که در حین رگ گیری پرستار چندین بار انجام این پروسیجر را تکرار می کند، برای اینکه عروق بهتر زیر نظر بیایند و تورم مناسبی جهت انجام رگ گیری داشته باشند بهتر است که از نواحی بالاتر گارو یا تورنیکت بسته شود و با چند ضربه روی رگ متورم تر گردند.

 

سرم زدن در منزل با آنژیوکت یا اسکالپ؟ 

سرم زدن در منزل با آنژیوکت یا اسکالپ؟

سوال مهمی که فکر بیشتر کاربران دریافت کننده تزریقات سرم در منزل را درگیر می کند این است که آیا سرم زدن در منزل با آنژیوکت بهتر است یا سوزن پروانه ای (اسکالپ)؟ 
جواب مناسب به این سوال تزریق سرم با آنژیوکت می باشد ولی برای روشن شدن مطلب بیایید با هم در رابطه با انواع ابزار تزریق در خانه توضیحاتی خدمتتان ارائه دهیم، مهم ترین ابزار زدن سرم در خانه را می توان به:

  1. آنژیوکت: ابزاری کم خطر و از جنس رویه سیلیکون Silicon که سوزن تزریق در داخل رویه پلاستیکی می باشد، این رویه پلاستیکی سبب می شود تا احتمال ایجاد جراحت بر سطح پوست در هنگام وارد کردن سوزن به داخل رگ به کمترین میزان ممکن برسد ، دارای رنگ هایی مانند زرد، آبی، صورتی، سبز، خاکستری و نارنجی می باشد که برای زدن سرم در خانه معمولا از آبی و صورتی استفاده می شود.
  2. اسکالپ پروانه ای: ابزاری پروانه ای که دارای یک رابط اتصال به ست تزریق نیز می باشد، قطر سوزن اسکالپ همانند آنژیوکت سبز می باشد و این امر سبب شده است که درد ناشی از تزریق در این ابزار بیشتر از آنژیوکت باشد، رویه پلاستیکی ندارد و با جابه جا نمودن سوزن به علل مختلف احتمال پارگی رگ وجود دارد.
  3. سر سوزن: این ابزار بر روی خود ست های سرم وجود دارد و ابزار مناسبی جهت گرفتن خط وریدی به حساب نمی آید زیرا درصد آسیب و فلبیت عروقی در این نوع ابزار بسیار بالا خواهد بود ولی کماکان در صورتی که دسترسی به ابزار کافی وجود نداشته باشد می توان از این ابزار استفاده نمود.

چه سرم هایی بعد از آموزش رگ گیری با آنژیوکت در منزل قابل تزریق خواهند بود؟ 

به طور کلی ما انواع مختلفی سرم جهت درمان بیماران نیازمند به مایع درمانی موجود داریم، استفاده از هر کدام از سرم ها بسته به نوع بیماری و شرایط بیمار قابل انتخاب می باشد، مثلا در بیماری که تغذیه کافی از طریق دهان دریافت نمی کند استفاده از سرم های اینترالیپید و آمینو پلاسما بسیار با ارزش خواهد بود و یا مثلا در بیمار سوختگی استفاده از سرم کریستالوئیدی مانند سرم رینگر، رینگر لاکتات، سرم نرمال سالین از ارزش بالاتری برخوردار هستند، در زیر تقسیم بندی ساده انواع سرم ها را مشاهده می نمایید:

  • سرم های کلوئیدی Colloid serum: سرم هایی که جهت جبران حجم مایعات پلاسمایی به کار می آیند را سرم های کلوئیدی می گویند، این سرم ها می توانند شامل الکترولیت هایی مانند سدیم و پتاسیم و غیره باشند، به طور مثال: سرم دکستران و سرم هماکسل
  • سرم های کریستالوئیدی: این سرم ها پرکاربرد ترین سرم های قابل مصرفی هستند که جبران کننده انواع کمبود آب (هیپوولمی) بدن می باشند، از مهم ترین این سرم ها می توان به: رینگر، نرمال سالین و غیره اشاره نمود.
  • سرم های لیپیدی (چربی): جهت تغذیه وریدی یا TPN می توان از سرم های جایگزین کننده لیپیدی مانند اینترالیپید استفاده نمود، این سرم ها در دو حجم 500 و 1000 سی سی موجود است.
  • سرم آمینوپلاسما: این سرم برای جبران حجم پلاسمای از دست رفته در بیماران دارای خونریزی و محدودیت غذا مورد استفاده قرار می گیرد.

بهترین مناطق رگ گیری مناسب برای آموزش سرم زدن 

در رابطه با بهترین مناطق رگ گیری در حیطه آموزش وصل کردن سرم و نحوه رگ گیری با آنژیوکت در منزل می توان به مناطق زیر اشاره نمود:

  1. نواحی که استخوان در زیر بافت پوستی کمتر دیده می شود مانند 2 سانتی متر بالا یا پایین نواحی اطراف مفصل آرنج یا آرتکولیشیو کوبیتی
  2. نواحی که در خارج از محدوده حرکتی مفصل ها می باشد مانند مفصد مچ و بازو
  3. حد فاصل بین دو مفصل
  4. روی دست ارجح تر از پشت دست به دلیل ضخیم بودن پوست و درد کمتر 

مهم ترین نکات قبل از آموزش رگ گیری در منزل با آنژیوکت 

مهم ترین نکات قبل از آموزش رگ گیری در منزل

  1. ابتدا طبق رعایت مهم ترین اصل جلوگیری از انتقال عفونت در پروسیجر های پزشکی (دست های خود) را بشویید.
  2. محل تزریق مناسب را پیدا نمایید (این مرحله می تواند بر اساس خواسته بیمار و رضایت او نیز صورت بگیرد).
  3. تجهیزات خود را آماده نمایید، مهم ترین تجهیزات برای انجام آموزش سرم در خانه : آنژیوکت یا اسکالپ، ست سرم، سرم، سرنگ، دارو، چسب و دستکش می باشد.
  4. به بیمار خود در رابطه با نوع پروسیجر آموزش های لازم را فرا دهید.
  5. از صحت وجود تاریخ انقضا در تجهیزات خود اطمینان کافی برقرار نمایید.
  6. از صحت استریل بودن تجهیزاتی مانند آنژیوکت، اسکالپ وین،  سر سوزن و ست سرم اطمینان کافی برقرار نمایید.
  7. ارتباط مناسب با بیمار خود برقرار نمایید، یکی از مهم ترین فاکتور های آموزش رگ گیری و زدن سرم در منزل می توانید همین آیتم باشد.
  8. در مورد تنظیم قطره و میزان دریافتی حجم سرم با پرشک بیمار صحبت نمایید.

مهم ترین نکات حین آموزش رگ گیری در منزل با آنژیوکت یا اسکالپ 

مهم ترین نکات حین آموزش رگ گیری در منزل با آنژیوکت یا اسکالپ

  1. دستکش خود را بپوشید.
  2. ناحیه تزریق را به صورت مناسب استریل نمایید، برای این کار می توانید از پاک کننده های میکروارگانیسم ها بر پایه الکل استفاده نمایید، زیرا این پاک کننده ها تا بالای 90 درصد میکروارگانیسم های ناحیه تزریق را میکروب زدایی می نمایند.
  3. اجازه دهید تا ناحیه تزریق پس از اسکراپ کردن مایع ضد عفونی کننده خشک شود.
  4. سرم خود را مجدد چک کنید و از وجود کریستال یا ماده اضافی در داخل آن اطمینان حاصب نمایید.
  5. ست سرم خود را داخل سرم کرده و فرآیند هواگیری را انجام دهید، توجه نمایید وجود حدود 6 سی سی هوا در  اخل خون ناشی از عدم هواگیری ست سرم می تواند سبب ایجاد آمبولی هوا در عروق مهم قلب، ریه و مغز گردد.
  6. گارو خود را محکم ببندید (گارو همان وسیله ای است که با استفاده از آن می توان از جریان خون جلوگیری نمود تا رگ مناسب و مد نظر ما متورم گردد).
  7. مجدد محل تزریق را از داخل به بیرون اسکراپ نمایید (سعی کنید فرآیند اسکراب کردن از بیرون به داخل نباشد ، زیرا این امر سبب انتقال احتمالی عفونت از حاشیه تزریق و محل تزریق می گردد).
  8. آنژیوکت خود را باز کرده و طول رگ را اندازه گیری نمایید.
  9. آنژیوکت خود را با زاویه 45 درجه به داخل رگ فرو برده و در همین حین منتظر انتقال خون به چمبر chamber انتهایی آنژیوکت باشید.
  10. به محض دیدن خون در چمبر دیگر نیاز به فرو بردن بیش از این ندارید و سعی کنید خود آنژیوکت یا اسکالپ پروانه ای را ثابت نگه دارید و در عوض پیستون پلاستیکی را با داخل رگ هدایت نمایید.
  11. پس از اینکه آنژیوکت را از ناحیه پلاستیک خود به داخل رگ فرو بردید سریعا گارو را باز کنید.
  12. چسب آنژیوکت را که آماده کرده بودید بر روی سوزن بچسبانید تا آنژیوکت در محل خود ثابت بماند.
  13. دست بیمار را بالاتر از سطح بدن گرفته و سوزن را خارج نمایید تا خون به صورت الگوی طبیعی جریان از سر آنژیوکت خارج نگردد.
  14. ست سرم را به صورت استریل به آنژیوکت وصل کرده و قطرات آن را تنظیم نمایید.

چگونه بفهمیم که رگ گیری با آنژیوکت صحیح بوده است؟

برای اثبات صحیح آموزش رگ گیری با آنژیوکت یا اسکالپ می توان به 2 شیوه عمل نمود:

  1. تست صحت رگ گیری با استفاده از آب مقطر: یک راه بسیار ساده استفاده از 1 سی سی آب مقطر جهت اطمینان از صحت داخل بودن آنژیوکت در رگ می باشد، برای این کار درپوش رنگی آنژیوکت را خارج نموده و در حد 0.5 الی 1 سی سی آب مقطر را به آرامی به داخل آنژیوکت پوش Push می نماییم، اگر انتهخای آنژیوکت داخل پوست در داخل رگ باشد که مسیر آزاد و مایع به داخل خون هدایت می شود ولی اگر انتهای آنژیوکت متورم گردد مسیری جهت انتقال مایع وجود نداشته و رگ گیری ما اشتباه و ناتمام مانده است.
  2. تست صحت رگ گیری با استفاده از نیروی جاذبه: روش امن و بدون ایجاد عارضه و درد جهت اطمینان از صحت درست رگ گیری استفاده از نیروی جاذبه می باشد، در این حالت ست سرم را به آنژیوکت گرفته شده متصل می نماییم، سرم و آنژیوکت را به پایین تر از سطح رگ آورده و در حد 5 ثانیه منتظر می مانیم، اگر رگ مناسب و در مسیر جریان خود بود باشد به دلیل ایجاد وکیوم از جانب ست سرم و سرم به سمت ست سرم حرکت نموده خون در ست سرم نمایان می گردد، اگر این عمل را انجام دادیم ولی و خونی را در مسیر مشاهده ننمودیم بدان معنا است که مسیری وجود ندارد و متاسفانه سوزن به فضایی به غیر از داخل رگ هدایت شده است.

نکات مهم پس از آموزش سرم زدن در منزل و رگ گیری با آنژیوکت یا سوزن پروانه ای 

نکات مهم پس از آموزش سرم زدن در منزل

  1. از وجود جریان مایع به داخل رگ اطمینان کامل حاصل نمایید، برخی دارو ها مانند فنی توئین، کلسیم ها، آنتی بیوتیک هایی مانند سفتریاکسون و غیره می توانند در حین نشت مایع به داخل بافت سبب ایجاد خورندگی و زخم های خطرناک پس از آن گردند.
  2. سعی کید که دست بیمار هم سطح بدن او باشد، پایین بودن دست امکان ایجاد فشار به ناحیه تزریق و بالا بودن بیش از حد سبب ایجاد کاهش جریان خون در عروق تحتانی اندام تزریق شونده می گردد.
  3. رنگ و معیار کاپیلاری فیلینگ Capillary filling انگشتان انتهایی ناحیه تزریق را تست و چک کنید، نحوه تست آن به این صورت است که اگر ناخن فرد را به مدت 2 الی 3 ثانیه فشار دهید و سپس بر دارید باید در همان مدت 3 ثانیه خون در زیر ناخن ها جریان یابد، این تست می تواند کفایت جریان خون و عدم ایجاد فلبیت در عروق را پایش نماید.
  4. با بیمار جهت کاهش احساس و درد بیماری خود صحبت نمایید، این امر سبب گمراهی در تفکر وی گردد.
  5. پس از اینکه سرم به اتمام رسید، آنژیوکت را با جداسازی به آرامی چسب و آاده سازی پد خارج و فیکس نمایید، جهت استفاده از خدمات ویزیت پزشک در منزل نیز می توانید با ما درمان نو در تماس باشید.

فواید آموزش رگ گیری با آنژیوکت در منزل و زدن سرم در خانه 

شاید بتوان گفت آموزش زدن سرم در منزل و یا پروسیجر رگ گیری با تجهیزاتی مانند آنژیوکت یا اسکالپ وین به خودی خود برای افرادی که مهارت های پزشکی ندارند اهمیتی نداشته باشد، زیرا فرآیند سرم تراپی در منزل یک پروسیجر درمانی بسیار مهم می باشد که در صورت ایجاد خطا در این عمیلات پزشکی عوارض بسیار زیاد و جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت، ولی برای برخی از کاربران مانند دانشجویان پرستاری، اتاق عمل، بیهوشی، پزشکی و غیره می تواند بسیار مهم باشد، زیرا برخی نکات وجود دارد که این عزیزان در حین آموزش کوتاه مدت در فضاهایی مانند پراتیک دانشگاه با آن ها مواجهه نشده اند و این خود می تواند سبب ایجاد دگرگونی ذهنی در آن ها شود، وجود مقاله هایی با مضمون آموزش سرم زدن در منزل با آنژیوکت در این راستا می تواند کمک رسان آن ها گردد.

آموزش سرم زدن با آنژیوکت به کودکان 

آموزش سرم تراپی برای کودکان

یکی از کاربران مهم در اخذ خدمات تزریق سرم و سرم تراپی در منزل کودکان می باشند، کودکان با ترس و واهمه ای که از پزشک، بیمارستان، درمانگاه و آزمایشگاه ها جهت اخذ نمونه آزمایشگاهی دارند همیشه از مواجهه با این مراکز امتناع می نمایند، این استرس نیز می تواند به والدین آن ها منتقل گردد، آموزش سرم زدن در منزل و فرآیند رگ گیری با استفاده از آنژیوکت زرد با آبی و حتی اسکالپ وین برای کودکان می تواند از تشویش خاطر والدین آن ها کاسته و این امر سبب ایجاد آرامش در هدایت منطقی جهت درمان کودک خود گردد، مهم ترین نکات سرم به کودک در منزل:

  • کودک را به آغوش مادر انتقال دهید.
  • سعی کنید مادر قبل از انجام پروسیجر با او صحبت کند و احتمال ایجاد استرس ناشی از فرآیند رگ گیری در منزل را تقلیل نماید.
  • رگ مناسب برای کودکان معمولا عروق کت و سطح دست می باشد، سعی کنید این نوع رگ ها را بهتر و بیشتر مورد توجه قرار دهید.
  • برای تورم بهتر عروق می توانیم از ضربه های متوالی ولی آرام جهت آزادسازی هیستامین ها و تورم عروقی استفاده نماییم.
  • از فرآیند های حین رگ گیری در منزل که آموزش داده شد استفاده نمایید.
  • کودک را به اتاق خود برده و سعی کنید در حین دریافت مایع درمانی آرام باشد و بتواند استراحت نماید.
  • برای عدم جابه جا شدن آنژیوکت یا سوزن پروانه ای از چسب و یا بند نخی استفاده نمایید.
اشتراک گذاری :

درج نظر برای این مطلب

Captcha
loader
لطفا صبر کنید
  • میلاد خاتون آبادی
    میلاد خاتون آبادی
    با عرض سلام و احترام . عذر می خوام موقعی که ناچارا تزریق سرم باید توی خونه انجام بشه ، سر شلنگ همه ی ست های سرم ها همیشه یه سوزن وصله اونو چطوری باید از شلنگ جداش کنم ؟ ممنون میشم پاسخ بدید با تشکر
    ۱۸۱ روز پیش پاسخ
  • زینب علایی
    زینب علایی
    چقدر مطالب کاملی بود بسیار تشکر میکنم
    ۲۷۸ روز پیش پاسخ
  • محسن احسان فر
    محسن احسان فر
    بسیار مطالب آموزنده ای بود، ممنون بابت سایت خوبتون
    ۲۷۹ روز پیش پاسخ
  • مریم لطفی
    مریم لطفی
    بسیار عالی بود، من خودم دانشجوی پرستاری هستم و خیلی نکات آموزنده ای یاد گرفتم، تشکر بابت زحماتتون
    ۲۷۹ روز پیش پاسخ
مطالب مرتبط پیشنهادی

درمان نو را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاوره
فوری