ثبت درخواست فوری
پوکی استخوان در سالمندان

پوکی استخوان در سالمندان

  • دسته بندی : مهم ترین نکات خدمات پرستاری در منزل
  • درتاریخ : 18 خرداد 1403
  • بدون دیدگاه

پوکی استخوان یک مشکل شایع در سالمندان است که به دلیل کاهش چگالی استخوان‌ ها که به دنبال آن افزایش درصد شکستگی ‌ها نیز رخ می‌ دهد ایجاد می گردد، راه کار های مراقبتی گسترده برای درمان و جلوگیری از استئوپروز در افراد مسن وجود دارد، به طور مثال: تغذیه مناسب، ورزش منظم و مصرف کلسیم و ویتامین D می ‌تواند به پیشگیری از ایجاد پوکی استخوان در افراد سالمند کمک کند، آن چیزی که از همه بیشتر اهمیت دارد تشخیص زودهنگام و پیشگیری از عوارض جبران ناپذیر این بیماری می باشد، از همین رو از مرکز درمان در منزل درمان نو قصد کرده ایم تا در رابطه با علائم، علل، تشخیص و درمان این بیماری نکاتی را برای شما عزیزان جمع آوری کنیم تا به واسطه آن ها بتوانید مراقبت از سالمند خود را به شیوه اصولی در منزل خود اجرایی نمایید، اگر تمایل به خواندن این نکات دارید تا انتهای مطالب همراه ما باشید و در صورتی که سوالاتی مبهم ذهن شما را درگیر کرده از طریق بخش کامنت های انتهای مطالب آن ها را با درمیان بگذارید.

علت درد استخوان در سالمندان چیست؟

علت درد استخوان در سالمندان چیست؟

با تحقیقاتی که انجام شده است حدود 20 الی 33 درصد از درد های سالمندان در کل جهان ناشی از درد های استخوانی می باشد، با این تفاسیر توجه ویژه به درد های استخوانی می تواند کمک بسیار شایانی به سالمندانی کند که به طور معمول در طول روز درگیر این درد ها می باشند، اما بیایید در مورد درد های استخوانی بیشتر با هم صحبت کنیم، درد استخوان در سالمندان ممکن است به دلیل چندین عامل مهم ایجاد گردد که از جمله مهم ترین آن ها:

  • پوکی استخوان: کاهش چگالی استخوان ‌ها و افزایش شکستگی ‌ها می ‌تواند باعث درد شود.
  • التهاب مفاصل: التهاب در مفاصل می ‌تواند به علت فرسایش استخوان ‌ها در اثر سالمندی یا بیماری‌ هایی مانند آرتریت رخ دهد.
  • شکستگی استخوان: شکستگی‌ های استخوانی، به ویژه در سالمندان می ‌توانند منجر به درد شدید در استخوان ‌ها شوند.
  • عوارض بیماری‌ های دیگر: برخی بیماری‌ های مانند سرطان یا عوارض دیگر می‌ توانند به درد استخوان منجر شوند.

با توجه به این عوامل می توانیم نتیجه بگیریم که اگر سالمند ما دچار علائم حاد بیماری های اسکلتی به خصوص پوکی استخوان شده باید مراتب درمان سریع آن را اجرایی نماییم تا از عوارض بیشتر این بیماری ها در امان بماند.

بیشتر بخوانیم: خدمات پرستاری در منزل شامل چه خدماتی می شود؟

شیوع پوکی استخوان در کدام گروه سنی بیشتر است؟

پوکی استخوان بیشتر در افراد سالمند به خصوص در افراد بالای ۵۰ سالگی رخ می ‌دهد، اما علت ان چیست؟ این مشکل به دلیل کاهش چگالی استخوان ‌ها و ضعف ساختار استخوانی در این گروه سنی شایع ‌تر است که از عوامل خطر آن می توان به: کمبود ویتامین D و کلسیم، فعالیت بدنی ناکافی و سابقه خانوادگی در پوکی استخوان اشاره نمود، اگر متاسفانه شما و یا سالمندتان دچار چنین علائم و یا سوء تغذیه نام برده هستید می توانید از ویزیت متخصص ارتوپد در منزل جهت تشخیص دقیق تر بیماری بهره بگیرید.

بیشتر بخوانیم: کمبود آب در سالمندان و نکات مهم آن

انواع پوکی استخوان در افراد مسن به چه صورت است؟

انواع پوکی استخوان در افراد مسن به چه صورت است؟

پوکی استخوان در افراد مسن می ‌تواند به صورت انواع مختلفی باشد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به:

  • پوکی استخوان اولیه یا ایدیوپاتیک: که به دلیل سالمندی و کاهش چگالی استخوان ‌ها رخ می ‌دهد.
  • پوکی استخوان ثانویه: که ناشی از ابتلا به بیماری‌ های دیگر است، از جمله مهم ترین این بیماری ها می توان به: بیماری‌ های کلیوی، هیپرتیروئیدیسم (افزایش فعالیت تیروئید) و یا مصرف بلند مدت داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها نظیر دگزامتازون، بتامتازون ال آ می ‌باشد.
  • پوکی استخوان آمیلوئیدی: که ناشی از تجمع پروتئین ‌های آمیلوئید در استخوان ‌هاست.
  • پوکی استخوان بعد از سندرم کوشینگ: که اغلب ناشی از مصرف بلند مدت داروهای کورتیکواستروئیدی است.

بیشتر بخوانیم: دیابت در سالمندان از عوارض تا درمان

علائم پوکی استخوان در سالمندان چیست؟

به همان اندازه که علل ایجاد کننده و شناخت اولیه در رابطه با پوکی استخوان در سالمندان اهمیت دارد دانستن علائم تخصصی و عمومی این بیماری نیز بسیار با اهمیت است، از همین رو می توان از علائم شایع این بیماری به:

  1. درد های استخوانی، به خصوص در زمان فشار یا حرکت.
  2. کاهش قد به دلیل فشردگی و شکستگی استخوان ‌ها.
  3. شکستگی‌ های متکرر، به ویژه در استخوان ‌های مهم مانند کمر و مچ.
  4. کاهش قوام بدنی و ضعف عضلات.
  5. کاهش انعطاف‌ پذیری و محدودیت در حرکت‌ های مفصلی.
  6.  افزایش خطر ابتلا به شکستگی استخوانی حتی از فعالیت ‌های روزمره مانند خم کردن.
  7. خستگی و کاهش انرژی.

اشاره نمود، لازم به ذکر است که در صورت تجربه هر یک از این علائم بسیار مهم است که یا از ویزیت پزشک در منزل بهره ببرید و یا به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب ارائه شود.

بیشتر بخوانیم: فشار خون در سالمندان دارای چه علائمی است؟

10 مورد از عوارض پوکی استخوان در سالمندان

۱0 مورد از عوارض پوکی استخوان در سالمندان

معتقدیم دانستن جامع اطلاعات در رابطه با هر بیماری می تواند بینش و در پی آن نگرش شما را در رابطه با چگونگی برخورد  و درمان بیماری را در بر داشته باشد، از همین رو قصد کرده ایم 10 مورد از عوارض بیماری پوکی استخوان را در افراد سالمند خدمتتان ارائه نماییم، عوارض احتمالی پوکی استخوان در سالمندان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • شکستگی ‌های استخوانی مکرر.
  • کاهش قد و قامت.
  • درد استخوانی مزمن.
  • محدودیت حرکت و انعطاف پذیری.
  • کاهش کیفیت زندگی و استقلال فردی.
  • افزایش خطر افتادن و صدمه دیدن.
  • کاهش فعالیت جسمانی و تناسب اندام.
  • افزایش خطر عفونت‌ ها به دلیل شکستگی‌ های استخوانی.
  • اختلال در خواب و استرس ناشی از درد.
  • مشکلات روانی و افسردگی به دلیل کاهش کیفیت زندگی.

بیشتر بخوانیم: دلایل سرگیجه در سالمندان

راه کار های تشخیصی پوکی استخوان یا استئوپروز در سالمندان چیست؟

امروزه راه کار های تشخیصی برای انواع بیماری بسیار پیشرفت کرده و گستردگی زیادی دارد، اما دانستن انواع این راه کار ها می تواند شما را در مسیر درمان خود کمک نماید، برای تشخیص پوکی استخوان در سالمندان معمولاً از روش‌ های تشخیصی زیر استفاده می ‌شود:

  • آزمایش چگالی استخوان (DEXA): این آزمایش با استفاده از پرتو ایکس، چگالی استخوان‌ ها را اندازه ‌گیری می ‌کند و میزان خطر شکستگی استخوانی را تخمین می ‌زند.
  • آزمایش خون: اندازه‌ گیری میزان کلسیم، فسفات، ویتامین D و دیگر علامت‌ های مرتبط با پوکی استخوان می‌ تواند به تشخیص این بیماری کمک کند، شما با استفاده از آزمایش خون در منزل می توانید به این تشخیص های مهم دست یابید.
  • تاریخچه پزشکی و بررسی فاکتورهای خطر: بررسی سوابق پزشکی و فاکتورهای خطر مانند سابقه شکستگی استخوانی، مصرف دارو های مختلف، سابقه خانوادگی و سطوح فعالیت بدنی افراد.
  • تصویربرداری: اگر لازم باشد استفاده از رادیولوژی در منزل، اسکن MRI، یا CT انجام می ‌شود تا شکستگی ‌های موجود در استخوان‌ ها تشخیص داده شود.

بیشتر بخوانیم: مشکلات گوارشی در سالمندان به چند دسته تقسیم بندی می شوند؟

چند درصد پوکی استخوان خطرناک است؟

چند درصد پوکی استخوان خطرناک است؟

پوکی استخوان خطرناک است و می ‌تواند به شکستگی ‌های استخوانی، محدودیت حرکت، درد مزمن و کاهش کیفیت زندگی و عوارض جدی تر منجر شود، این خطر بیشتر در صورتی افزایش می ‌یابد که چگالی استخوان‌ ها به اندازه کافی کاهش یابد و شکستگی‌ ها به ویژه در استخوان ‌های آسیب ‌پذیر مانند کمر، مچ، و ستون فقرات رخ دهد، اما میزان خطر و تأثیرات آن بستگی به عواملی مانند سن، جنسیت، سابقه پزشکی و فاکتورهای ریسک مرتبط دارد، در هر صورت، تشخیص زودهنگام و مداخلات مناسب می‌ تواند از اثرات نامطلوب آن جلوگیری کند، به طور کلی اگر 15% از استخوان ها بر اساس آزمایشات انجام شده دچار پوکی استخوان باشند می تواند خطرساز گردد و شما باید به فکر چاره و راه های درمانی باشید.

بیشتر بخوانیم: تغذیه مناسب در سالمندان به چه صورتی است؟

درمان پوکی استخوان شدید

و اما درمان! بله درمان از مهم ترین اقدامات در پوکی استخوان است و شما باید به طور جدی به آن نگاه کنید، درمان پوکی استخوان شدید باید با همکاری پزشک تخصصی انجام شود و ممکن است شامل اقداماتی مانند:

  • مصرف داروهای ضد پوکی استخوان: این داروها می‌ توانند چگالی استخوان ‌ها را افزایش دهند و از شکستگی‌ های استخوانی جلوگیری کنند، از جمله مهم ترین این دارو ها می توان به: بی ‌فسفوناتها، دنوسوماب، رالوکسیفن و تری ‌پتورلین ها اشاره نمود، اما نگران نباشید در قسمت های پایین تر بیشتر در مورد ان ها صحبت خواهیم نمود.
  • مصرف مکمل ‌های ویتامین D و کلسیم: ویتامین D و کلسیم به تقویت استخوان‌ ها کمک می ‌کنند و می ‌توانند در درمان پوکی استخوان موثر باشند.
  • انجام تمرینات ورزشی: ورزش ‌هایی که شامل بارگذاری وزنی بر روی استخوان ‌ها می ‌شوند می‌ توانند به تقویت استخوان ‌ها و افزایش چگالی آن ‌ها کمک کنند، به طور معمول این تمرینات شامل ورزش‌ های مقاومتی، وزنه ‌برداری و ورزش‌ هایی مانند پیاده ‌روی و شنا است.
  • تغذیه مناسب: مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D می ‌تواند به تقویت استخوان ‌ها کمک کند، از مواد غذایی مانند شیر و فرآورده‌ های لبنی، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات و میوه‌ ها می‌ توانید به عنوان منابع غذایی این مواد استفاده کنید.

بیشتر بخوانیم: نحوه تزریق آمپول بیوتین و بپانتین به چه صورت است؟

دارو های مناسب برای پوکی استخوان

دارو های مناسب برای پوکی استخوان

بسیاری از کاربران در رابطه با دارو های قوی و مهم در درمان پوکی استخوان سوالاتی می پرسند، ابتدای امر خدمتتان بگوییم که تجویز و تدوین نسخه دارویی به عهده پزشک معالج شماست و ما از مرکز درمان نو در این مطلب فقط در رابطه با نام و آشنایی بیشتر دارو ها با شما صحبت می کنیم، اما برای درمان پوکی استخوان پزشک ممکن است از دارو های زیر استفاده کند:

  1. بی‌ فسفوناتها: این داروها از جمله الندرونات سدیم، ریزیدرونات، زولندرونات و آلندرونات است که به تقویت استخوان ‌ها کمک می ‌کنند و شکستگی‌ های استخوانی را کاهش می ‌دهند.
  2. رالوکسیفن (Evista): این دارو یک داروی ضد استروژن است که می ‌تواند از کاهش چگالی استخوان ‌ها جلوگیری کرده و خطر شکستگی استخوان را کاهش دهد.
  3. دنوسوماب (Prolia): این دارو یک آنتی بادی مهارکننده تخریب استخوان است که با کاهش فعالیت سلول ‌های تخریب استخوان به تقویت استخوان ‌ها کمک می‌ کند.
  4. تری‌ پتورلین (Forteo): این دارو یک هورمون استخوان ‌ساز است که می‌ تواند به تقویت استخوان‌ ها کمک کند.
  5. مصرف مکمل‌ های ویتامین D و کلسیم: این دو ویتامین به تقویت استخوان ‌ها کمک می کنند، هرگز قبل از مصرف هر نوع دارویی، مشورت با پزشک خود را فراموش نکنید.

بیشتر بخوانیم: چند نوع بیماری شایع در سالمندان وجود دارد؟

آمپول پوکی استخوان

آمپول‌ های مورد استفاده برای پوکی استخوان معمولاً شامل داروهایی مانند:

  • تریپتورلین Forteo: این دارو یک هورمون استخوان‌ ساز است که به تقویت استخوان‌ ها کمک می ‌کند، معمولاً به صورت زیر پوستی تزریق می ‌شود، برای فرآیند تزریق این دارو می توانید از خدمات تزریقات در منزل مجموعه رمان نو بهره ببرید.
  • دنوسوماب Prolia: این دارو یک آنتی بادی مهارکننده تخریب استخوان است که با کاهش فعالیت سلول‌ های تخریب استخوان به تقویت استخوان ‌ها کمک می کند، معمولاً به صورت تزریق زیر پوستی انجام می ‌شود.

این داروها برای موارد خاص و با توصیه پزشک تجویز می ‌شوند، باز هم لازم به ذکر است که اگر دچار چنین بیماری می باشد می توانید از ویزیت متخصص سالمندان در منزل و یا با مراجعه به مطب متخصصان مربوطه راه کار های درمانی خود را دریافت نمایید.

بیشتر بخوانیم: درمان خانگی سرماخوردگی در سالمندان

برای درمان پوکی استخوان چه بخوریم؟

برای درمان پوکی استخوان چه بخوریم؟

برای درمان پوکی استخوان، تغذیه مناسب و مصرف مواد غذایی حاوی مواد مغذی مهم بسیار اهمیت دارد، برخی از مواد غذایی که می ‌توانند به تقویت استخوان‌ ها کمک کنند عبارتند از:

  1. مواد غذایی حاوی کلسیم: شیر و فرآورده ‌های لبنی (مثل پنیر، ماست)، سبزیجات (مانند سبزی خوردن، کرفس و کلم بروکلی)، سویا، بادام، بروکلی، سبزیجات دارای برگ تیره (مثل سبزیجات کلم و گشنیز) و ماهی (مانند سردآبی و ماهی ‌های چرب مانند ماهی ساردین) می‌ توانند منابع خوبی از کلسیم باشند.
  2. مواد غذایی حاوی ویتامین دی: ویتامین D تولید و تقویت استخوان ‌ها و جذب کلسیم را افزایش می دهد، منابع غنی از ویتامین D شامل ماهی چرب (مثل ماهی سردآبی، ماهی ساردین، ماهی ماکرل و تن ماهی)، تخم‌ مرغ، قارچ، ماست، زرده تخم ‌مرغ، سویا، میگو مکمل ‌های ویتامین D می ‌باشند.
  3. مواد غذایی حاوی پروتئین: پروتئین ‌ها مواد سازنده استخوان ‌ها می ‌باشند، منابع خوب پروتئین شامل گوشت، ماهی، مرغ، تخم‌ مرغ، سویا، لوبیا، عدس، بلغور، و محصولات مرتبط با سویا می ‌باشند.
  4. مواد غذایی حاوی منیزیم: منیزیم نیز به تقویت استخوان ‌ها کمک می‌ کند، منابع غنی از منیزیم شامل غلات کامل، بادام، بروکلی، سبزیجات دارای برگ تیره، بذرها و ماهی می‌ باشند.
  5. مواد غذایی حاوی ویتامین کا: ویتامین K می ‌تواند به تقویت استخوان ‌ها کمک کند، منابع غنی از ویتامین K شامل سبزیجات دارای برگ تیره (مانند کلم، کلم بروکلی، و گلابی)، موز، زرده تخم‌مرغ و سویا می ‌باشند، برای داشتن برنامه تغذیه مناسب و تخصصی حتی می توانید از ویزیت متخصص تغذیه در منزل نیز بهره مند گردید.

بیشتر بخوانیم: درمان قطع ادرار در سالمندان به چه طریقی امکان پذیر است؟

پیشگیری و مراقبت از پوکی استخوان در سالمندان

برای پیشگیری و مراقبت از پوکی استخوان در سالمندان، می ‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D: این مواد مغذی مهم برای سلامتی استخوان ‌ها هستند، مصرف شیر و فرآورده‌ های لبنی، ماهی چرب، سبزیجات دارای برگ تیره و مکمل ‌های ویتامین D می ‌تواند به تقویت استخوان ‌ها کمک کند.
  2. ورزش منظم: ورزش ‌هایی مانند پیاده ‌روی، شنا و وزنه ‌برداری می ‌تواند به تقویت استخوان ‌ها و افزایش چگالی استخوان ‌ها کمک کند.
  3. جلوگیری از سقوط: استفاده از اقدامات ایمنی مانند استفاده از چراغ در محیط‌ های تاریک، استفاده از ساپورت های ارتوپدی مانند عصا و ایجاد محیطی ایمن در خانه می ‌تواند از شکستگی‌ های استخوانی جلوگیری کند.
  4. مشاوره با پزشک: در صورت داشتن عوارض پوکی استخوان یا فاکتور های خطر مانند سابقه خانوادگی یا مصرف دارو هایی که ممکن است به پوکی استخوان منجر شود مهم است که با پزشک مشورت کنید و برنامه درمانی مناسبی را دنبال کنید.
  5. اجتناب از مصرف سیگار و مصرف مقادیر زیادی الکل: مصرف این مواد می‌ تواند به کاهش چگالی استخوان ‌ها و افزایش خطر پوکی استخوان منجر شود.
  6. مراجعه به پزشک برای آزمایش ‌های پوکی استخوان: در صورت داشتن عوارض یا فاکتور های خطر بالا، پزشک می ‌تواند شما را به آزمایش‌ های چگالی استخوان مانند DEXA ارجاع دهد تا وضعیت سلامتی استخوان ‌های شما ارزیابی شود.
اشتراک گذاری :

درج نظر برای این مطلب

اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
Captcha
loader
لطفا صبر کنید
مطالب مرتبط پیشنهادی

درمان نو را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاوره
فوری