ثبت درخواست فوری
بی اختیاری ادرار در سالمندان

بی اختیاری ادرار در سالمندان

  • دسته بندی : بیماری ها و راهکار های درمان آن ها
  • درتاریخ : 21 اردیبهشت 1403
  • بدون دیدگاه

یکی از مشکلات مهم که در سنین سالمندی، سالمندان را درگیر می کند اختلالات ادراری از جمله: بی اختیاری ادرار، قطع ادرار و تکرر ادرار می باشد، علل مختلفی در ایجاد اختلالات ادراری تاثیر گذار است که در این مقاله قصد داریم در رابطه با آن ها به صورت کامل صحبت نماییم، بی اختیاری ادراری علاوه بر آسیب های جسمانی نظیر عفونت، اختلالات خواب و موارد مشابه می تواند سبب ایجاد آسیب های روانی در سالمندان از جمله تشدید آلزایمر، تشدید علائم پارکینسون و موارد مشابه گردد که در نتیجه سبب کناره گیری و انزوای سالمند از حضور در اجتماعات می شود، مرکز جامع سلامت درمان نو با دارا بودن پرستاران متعدد در حیطه مراقبت از سالمند در منزل می تواند در برطرف نمودن اینگونه اختلالات کمک رسان سالمندان عزیز باشد، با ما تا انتهای مطالب همراه باشید تا هر آن چیزی که از علت، تشخیص و درمان اختلالات ادراری در سالمندان نیاز به دانستن دارید را خدمتتان ارائه نماییم، اگر سوالی نیز در رابطه با رفع اختلالات ادراری در خانه ذهن شما را درگیر کرده است می توانید از طریق کامنت های آخر مطلب از کارشناسان درمان نو پرسیده تا در کوتاه ترین زمان ممکن مشاوره رایگان جهت مرتفع نمودن این اختلالات را خدمتتان ارائه نماییم.

بی اختیاری ادرار در سالمندان از چیست؟

بی اختیاری ادرار در سالمندان از چیست؟

در ابتدا بگذارید در رابطه با اینکه بی اختیاری ادرار در سالمندان چیست با هم صحبت نماییم، بی اختیاری ادراری در سالمندان به حالتی از یک بیماری قلمداد می شود که در آن فرد سالمند توانایی نگهداری ادرار خود را به صورت آگاهانه نداشته و این حالت سبب ایجاد عوارض حادی نظیر عفونت، اختلالات روانی، اختلالات جسمی و فیزیکی و موارد مشابه می گردد، بی‌ اختیاری ادرار در سالمندان می‌ تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد، این مشکل معمولاً به علت ضعف عضلات دستگاه ادراری یا مشکلات نورولوژیک (مربوط به سیستم عصبی) رخ می ‌دهد، از مهم ترین ریسک فاکتور های ایجاد بی اختیاری ادراری می توان به: ضعف عضلات دستگاه ادراری به علت کهولت سن، التهاب مثانه یا سیستیت، اختلالات نورولوژیک و عصبی، بزرگ شدن پروستات (BPH)، سوء مصرف یا عوارض دارویی، دیابت، فشار خون بالا و موارد این چنین اشاره نمود، افزایش سطح آگاهی خانواده سالمندان، تعیین علت و همچنین تشخیص و درمان بی اختیاری ادرار می تواند تاثیر بالقوه و بالفعل بر سلامت سالمند بگذارد، در ادامه در رابطه با علل و راه کار های تشخیصی به همراه درمان خانگی و دارویی اطلاعات بی نظیری را برایتان آورده ایم، با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانیم: ساکشن گوش چیست؟

انواع بی اختیاری در سالمندان به چه صورت است؟

بی اختیاری ادراری در سالمندان ممکن است به انواع مختلفی تقسیم شود که هر کدام با ویژگی ‌ها و علائم متفاوتی همراه هستند، در زیر به برخی از انواع شایع بی اختیاری ادراری در سالمندان اشاره کرده ایم:

  • بی اختیاری اضطرابی یا Urge Incontinence: در این نوع بی اختیاری سالمند به صورت ناگهانی نیاز به ادرار کردن می کند و ادرار به صورت ناگهانی و بدون کنترل از مثانه خروج می ‌یابد، از علت های این نوع اختلالات بی اختیاری می توان به: التهاب مثانه، تحریک نورولوژیک ( عصبی) و یا تغییرات عضلانی اشاره نمود.
  • بی اختیاری ادراری تنشی اضطرابی یا Mixed Incontinence: این نوع بی اختیاری شامل ترکیبی از اضطراب ادراری و بی اختیاری تنشی است که ممکن است در سالمندان رخ دهد، به صورت معمول این اختلال در سالمندان خانم بیشتر از سالمندان آقا رخ می دهد و علت آن را می توان به ضعف عضلات لگنی مثال داد.
  • بی اختیاری ادراری تنشی Stress Incontinence: در این نوع از اختلال ادراری، فشار یا تنش بر روی مثانه که می تواند ناشی از خنده، سرفه، عطسه و یا حتی ورزش و تحرک سالمند باشد سبب بی اختیاری در ادرار می شود، ضعف عضلات مثانه bladder می تواند سبب ایجاد چنین حالتی گردد.
  • بی اختیاری ادراری میکس شده یا Overflow Incontinence: در این حالت، مثانه به طور کامل خالی نمی ‌شود و ادرار به صورت مداوم و به صورت ناگهانی از مثانه خارج می ‌شود، این حالت ممکن است به علت انسداد احتمالی و یا ضعف عضلات مثانه باشد.

بیشتر بخوانیم: آمپول b12 وریدی

علت های مهم بی اختیاری ادرار در سالمندان چیست؟

علت های مهم بی اختیاری ادراری

بی اختیاری ادرار در سالمندان همانند سایر اختلالات دوره سالمندی دارای علل مهم و شناخته شده است که با شناخت صحیح و تشخیص به موقع می توان از ایجاد عوارض حاد در سالمند پیشگیری نمود، در زیر به برخی از علل اصلی بی اختیاری ادرار در افراد سالمند اشاره شده است:

  1. ضعف عضلات دستگاه ادراری: در دوره سالمندی عضلات مربوط به دستگاه ادراری از جمله مثانه ممکن است به علت ضعف عضلات صاف و مخطط غیر ارادی ضعیف‌ تر شوند، این ضعف می‌ تواند باعث کاهش توانایی کنترل ادرار شود و در نتیجه به بی اختیاری ادرار منجر شود.
  2. عفونت مثانه (سیستیت): التهابات مثانه یا عفونت مجرای اداری (Urinary tract infection) می‌توانند از علل اصلی در اضطراب ادراری و بی اختیاری ادرار در سالمندان به شمار بیایند، تشخیص و درمان به موقع می تواند از ایجاد اختلال ادراری تنشی در سالمندان جلوگیری نماید.
  3. افزایش حجم پروستات: در سالمندان آقا، بزرگ شدن پروستات که به آن هایپرپلازی پروستات هم می گویند، می ‌تواند سبب ایجاد فشار بیشتر بر روی مجرای ادراری و مثانه شود که در نهایت این عامل می تواند منجر به اختلالات ادراری مانند بی اختیاری گردد.
  4. اختلالات نورولوژیک: مشکلات در سیستم عصبی می ‌توانند یکی از علت های مهم بی اختیاری ادرار در سالمندان باشند، به عنوان مثال: آسیب به نخاع، سکته مغزی و یا بیماری‌ های عصبی دیگر می ‌توانند منجر به مشکلات ادراری شوند.
  5. تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی معمولاً با سالمندی اتفاق می ‌افتند و ممکن است به تغییرات بی اختیاری ادراری منجر شود.
  6. عوارض داروها: مصرف برخی دارو ها (مانند دیورتیک‌ ها یا ادرار آور ها، دارو های فشارخون و آنتی‌کولینرژیک ‌ها) می‌ توانند از علل مهم در بی اختیاری ادرار در سالمندان باشند.
  7. بیماری ‌های مزمن: برخی بیماری ‌های مزمن مانند دیابت، بیماری ‌های قلبی و عروقی و یا مشکلات عضلانی و مفصلی می ‌توانند منجر به بی اختیاری ادرار در سالمندان گردند.
  8. عوامل محیطی: مثل محدودیت دسترسی به توالت و یا شرایط محیطی نامساعد جهت دفع ادرار می ‌توانند در بروز بی اختیاری ادرار تأثیرگذار باشند.

بیشتر بخوانیم: امپول پیروکسیکام برای چیه

عوارض مهم بی اختیاری ادراری در سالمندان به چه صورت است؟

بی اختیاری ادراری در سالمندان می ‌تواند عوارض مختلفی داشته باشد که بر کیفیت زندگی و سلامتی آن ‌ها تأثیر گذار است، عدم تشخیص و درمان به موقع اختلالات مربوط به بی اختیاری می تواند آسیب های روحی و روانی و جسمانی و فیزیکی بسیاری بر سالمندان وارد نماید، برخی از عوارض اصلی بی اختیاری ادراری در سالمندان عبارتند از:

  • کاهش کیفیت زندگی: بی اختیاری ادراری در سالمند می ‌تواند باعث افزایش استرس، اضطراب و افزایش نگرانی در فعالیت‌ های روزمره شود، این عوامل می ‌توانند منجر به کاهش کیفیت زندگی و از بین رفتن اعتماد به نفس در فرد مبتلا شود.
  • خطر ابتلا به عفونت‌ های دستگاه ادراری: بی اختیاری ادراری می‌ تواند باعث ایجاد برخی از عفونت ‌های دستگاه ادراری نیز گردد که همین عامل می تواند در بروز اختلالات حاد تری در دستگاه ادراری و تناسلی نقش داشته باشد زیرا در این حالت ادرار ممکن است به طور ناخواسته و نامنظم از بدن خارج شود که به عفونت ‌های مثانه، مجاری ادراری Urethra و کلیه منجر می ‌شود.
  • اختلالات پوستی: بی اختیاری ادراری ممکن است باعث عفونت و التهاب پوست در نواحی که تحت تاثیر ادرار هستند گردد.
  • اختلال در خواب: بی اختیاری ادراری می ‌تواند باعث اختلال در خواب نیز شود، علت این امر آن است که سالمند به علت تکرر ادرار و یا بی اختیاری ادرار مجبور به خروج از رخت خواب و رساندن خود به سرویس بهداشتی در طول مدت زمان استراحت می گردد که می تواند بر کیفیت خواب او تاثیر گذار باشد.
  • اجتناب از فعالیت‌ های اجتماعی: بی اختیاری ادراری می ‌تواند باعث اجتناب از فعالیت‌ های اجتماعی همانند حضور در مهمانی های خانوداگی، ملاقات با دوستان و یا شرکت در رویداد های اجتماعی شود که در نهایت به عزلت اجتماعی و افزایش احساس انزوا منجر می‌ شود.
  • اضطراب و افسردگی: بی اختیاری ادراری ممکن است به عنوان یک عامل استرس زا در زندگی فرد عمل کند و منجر به افسردگی و اضطراب شود.

با توجه به اینکه بی اختیاری ادراری می ‌تواند عوارض جدی برای سالمندان داشته باشد، بهتر است که افراد مبتلا به این مشکل از ویزیت متخصص اورولوژی در منزل استفاده نمایند تا بهترین روش‌ های مدیریت و درمان را برای کنترل بی اختیاری ادراری در نظر گرفته و از عوارض آن بکاهند.

بیشتر بخوانیم: تزریقات در منزل با تعرفه امسال

درمان خانگی بی اختیاری ادرار در سالمندان

درمان خانگی بی اختیاری ادرار در سالمندان

بی اختیاری ادراری در سالمندان یک مشکل پیچیده است که در برای درمان تخصصی نیاز به ویزیت پزشک سالمندان در منزل یا محیط های درمانی دارد، اما در برخی موارد مشاهده شده که با رعایت چند نکته و توصیه بهداشتی بسیاری از اختلالات ادراری به خصوص بی اختیاری ادرار در محیط منزل درمان شده اند، از مهم ترین راه کار های درمان خانگی بی اختیاری ادراری در سالمندان می توان به:

  • تقویت عضلات کف لگنی Pelvic Floor Exercises: انجام تمریناتی برای تقویت عضلات کف لگنی می‌ تواند به بهبود کنترل ادرار سالمند کمک کند، تمرینات کف لگنی مثل تمرینات Kegel می‌ توانند عضلات مثانه ادراری را تقویت کرده و از بی اختیاری ادراری جلوگیری کنند.
  • تغییر در رژیم غذایی: مصرف مقدار کمتری از مواد محرک ادراری مانند قهوه، چای، الکل و شیرین کننده های مصنوعی ممکن است به کاهش بی اختیاری ادراری کمک کند، همچنین مصرف مواد غذایی که می‌ توانند التهابات مثانه را تشدید کنند (مثل مواد غذایی تند و تحریک‌ کننده) نیز باید محدود شود.
  • مدیریت مصرف مایعات دریافتی: رعایت مصرف مایعات می‌ تواند به کنترل حجم ادراری کمک کند، اطمینان از مصرف مقدار کافی آب برای جلوگیری از التهاب مثانه و همچنین جلوگیری از دهیدراته شدن (کم آب شدن بدن سالمند) نیز مهم است.
  • تغییر در فعالیت فیزیکی: فعالیت‌ های ورزشی منظم و ملایم می ‌توانند به بهبود کلی عملکرد عضلات و سیستم ادراری کمک کنند.
  • استفاده از پوشک: در برخی موارد استفاده از پوشک می ‌تواند برای مدیریت بی اختیاری ادراری و افزایش اعتماد به نفس سالمند مفید باشد، استخدام پرستار سالمند پوشکی در منزل نیز می تواند در اجرای صحیح این خدمات کمک رسان باشد.

بیشتر بخوانیم: انجام فصد خون در منزل و روش های درخواست

درمان بی اختیاری ادراری در سالمندان در طب سنتی

طب سنتی از دیرباز در درمان و کنترل علائم بسیاری از بیماری ها کمک رسان طب نوین و دارویی بوده است، در اختلالات ادراری از جمله بی اختیاری ادراری نیز استفاده از طب سنتی می تواند تاثیرات بسیاری بر کنترل علائم و درمان نهایی داشته باشد، از همین رو قصد داریم در رابطه با بی اختیاری ادرار در طب سنتی اطلاعات بی نظیری را خدمتتان ارائه نماییم، از راه کار های درمان بی اختیاری ادراری در سالمندان در طب سنتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. درمان با گیاهان دارویی: برخی گیاهان دارویی در طب سنتی به عنوان دارو های طبیعی برای مدیریت اختلالات مثانه استفاده می‌ شوند، به عنوان مثال استفاده از گیاهان دارویی همانند:پونه، نعناع، آویشن، زعفران و زنجبیل ممکن است به عنوان ضد التهاب ‌ها و تقویت ‌کننده عضلات مثانه در نظر گرفته شوند.
  2. توصیه به آب درمانی Hydrotherapy: آب درمانی به کارگیری آب به عنوان یک عامل بیرونی و درمانی است که در طب سنتی به کنترل بی اختیاری ادراری کمک می‌ کند، استفاده از آب‌ گرم و یا سرد در مناطق مخصوصی از بدن می ‌تواند به تسکین علائم اختلالات ادراری کمک کند، نوع آب درمانی و نحوه استفاده از آن را با استفاده از توصیه های پزشکان طب سنتی می توانید دریافت نمایید.
  3. استفاده از تغذیه سالم: در طب سنتی تغذیه سالم و متعادل به عنوان یک عامل مهم در مدیریت اختلالات ادراری مطرح است، انجام تغییرات در رژیم غذایی با تأکید بر مصرف مواد غذایی سالم و غنی از مواد مغذی می‌ تواند به بهبود عملکرد عضلات و سیستم ادراری کمک کند.
  4. تکنیک ‌های روانشناختی: درمان‌ های روانشناختی مانند آموزش تکنیک‌ های تنفسی عمیق، تمرینات ذهنی، طب سوزنی و مدیتیشن و آرامش می ‌توانند به کاهش استرس و اضطراب کمک کنند که در نتیجه می‌ تواند به کنترل بهتر بی اختیاری ادراری کمک کند.
  5. استفاده از دارو ها با طبع گرم: به عنوان مثال قرص های گیاهی کورکومین، قرص ها بر پایه عسل و زنجبیل، عصاره های انار و دارچین، کنجد و شکر زرد نیز می تواند در کاهش عوارض اختلالات ادراری کمک کننده باشد.
  6. استفاده از روش‌ های ماساژ: ماساژ مخصوص برای منطقه کف لگنی و عضلات مثانه ممکن است به تقویت و کنترل عضلات ادراری کمک کند، استفاده از ماساژ درمانی در منزل نیز برای درمان اختلالات ادراری بسیار کارآمد می باشد.

بیشتر بخوانیم: درمان قطعی کبد چرب گرید 1

درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان

درمان بی اختیاری ادراری در افراد سالمند

حال تصور می کنیم که سوالی که ذهن شما را درگیر کرده است این است که برای درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان چه باید کرد؟ یا راه های درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان به چه صورتی است؟ در این قسمت در رابطه با نکات مهم درمان بی اختیاری ادراری در سالمندان نکات بسیار به روزی را برایتان جمع آوری نماییم، راه کار های نوین درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان شامل موارد زیر می شود:

  • فیزیوتراپی: استفاده از فیزیوتراپی کف لگن در منزل به خصوص عضلات کف لگنی می تواند هم به سالمندان آقا و هم سالمندان خانم کمک کند تا با تقویت عضلات کف لگن بتوانند بر بی اختیاری ادراری خود فائق بیایند.
  • آموزش تاخیر ادرار: با آموزش به سالمندان جهت نگهداری آگاهانه ادرار خود در دوره های در طول روز می توان به تقویت عضلات و کنش و واکنش های مجرای ادراری کمک نمود، یکی از ترفند های بسیار مناسب و کارآمد در جلوگیری از دفع ناآگاهانه ادرار در سالمندان تکنیک آموزش تاخیر ادراری است.
  • کاهش وزن: با انجام ورزش های هوازی همانند: پیاده روی، پیلاتس در حد توان، دوچرخه سواری و موارد مشابه می توان وزن سالمندان را در محدوده نرمال قرار داد تا بر کنترل اختلالات ادراری پیروز شد.
  • استفاده از آلارم های تشخیص رطوبت: این حالت به سالمند و خانواده او کمک می کند تا با استفاده از آگاه شدن از ادرار ناخواسته از طریق ثبت الکترود های دستگاه آلارم رطوبت، سالمند سریعا به سرویس بهداشتی مراجعه کند، از مهم ترین فواید این حالت می توان به عادت دادن ناخواسته سالمند در دوره های خواب برای مراجعه به سرویس بهداشتی اشاره نمود.
  • مدیریت تغذیه: استفاده از تغذیه مناسب با استفاده از دریافت رژیم درمانی در منزل می تواند بر افزایش کیفیت عضلات کف لگن از نقطه نظر انقباض و جلوگیری از بی اختیاری ادراری اثر گذار باشد، معمولا متخصصان تغذیه برای سالمندان از رژیم کم حجم با تعداد بالا در طول روز، رژیم مایعات حساب شده، جلوگیری از رژیم های تحریک کننده ادراری و مثانه استفاده می نمایند.

بیشتر بخوانیم: تعرفه پرستاری از سالمند در منزل تهران

مهم ترین فواید درمان بی اختیاری ادراری در سالمندان چیست؟

درمان بی اختیاری ادراری در سالمندان می ‌تواند به شدت به بهبود کیفیت زندگی آن‌ ها کمک کند، برخی از مهم ‌ترین فواید این درمان شامل موارد زیر می‌ شود:

  1. افزایش اعتماد به نفس: با بهبود کنترل ادرار و کاهش بی اختیاری ادراری، سالمندان قادر به انجام فعالیت‌ های روزمره خود با اطمینان بیشتری خواهند بود که باعث افزایش اعتماد به نفس و افزایش استقلال شخصی آن‌ها می ‌شود.
  2. کاهش استرس و اضطراب: بی اختیاری ادراری می ‌تواند منجر به استرس و اضطراب شود، با کنترل این مشکل، سطح استرس و اضطراب در سالمندان کاهش می ‌یابد که بر کیفیت زندگی آن ‌ها مؤثر است.
  3. جلوگیری از عفونت‌ های دستگاه ادراری: با بهبود کنترل ادرار و خالی کردن منظم حجم مثانه، خطر ابتلا به التهابات دستگاه ادراری کاهش می ‌یابد که یکی از عوارض شایع بی اختیاری ادراری در سالمندان است.
  4. بهبود کیفیت خواب: بی اختیاری ادراری ممکن است باعث اختلال در خواب شود، با درمان این مشکل کیفیت خواب سالمندان بهبود می ‌یابد که بر سلامت عمومی آن ‌ها تأثیر مثبت دارد.
  5. افزایش فعالیت و مشارکت اجتماعی: با کاهش بی اختیاری ادراری، سالمندان قادر به شرکت بیشتر در فعالیت ‌های اجتماعی، شرکت در مهمانی ها و مشارکت در رویداد های اجتماعی خواهند بود که این امر به روحیه و روانشان انرژی می ‌بخشد.
  6. کاهش هزینه‌ های درمانی: با بهبود اختلالات ادراری در سالمندان، نیاز به درمان ‌های پیشگیرانه و درمانی مکرر که ممکن است هزینه ‌بر باشند کاهش می ‌یابد.

بیشتر بخوانیم: پرستاری از سالمند آلزایمری در خانه

علت قطع ادرار در سالمندان چیست؟

علت قطع ادرار سالمندان

قطع ادراری در سالمندان نیز از دسته دیگر اهتلالات ادراری می باشد، علت قطع ادرار در سالمندان می‌ تواند به عوامل مختلفی برگردد که بسته به شرایط و وضعیت فرد متفاوت است، قصد داریم برای افزایش آگاهی شما عزیزان مهم ترین علل شایع قطع ادرار را خدمتتان ارائه نماییم، برخی از علل مهم و شایع قطع ادرار در سالمندان عبارتند از:

  • بزرگی پروستات یا Benign Prostatic Hyperplasia: در سالمندان آقا بزرگ شدن پروستات به عنوان یک عامل شایع می‌ تواند باعث فشار بر دستگاه ادراری گردد که در نتیجه این عامل می‌ تواند منجر به قطع ادرار و مشکلات ادراری دیگر شود، حدود 50 درصد از مردان بین 51 تا 60 سال BPH دارند و این تعداد در مردان 60 تا 69 ساله به 70 درصد و در مردان بالای 70 سال حدود 80 درصد می رسد، از همین رو یکی از مهم ترین علل قطع ادرار در سالمندان آقا را می توان به بزرگی پروستات یا BPH مثال زد.
  • آسیب نخاعی Spinal Cord Injury: در در آسیب های نخاعی اتصال عصبی بین مغز و عضلات کمری مختل شده و عملکرد ادراری را تحت تأثیر قرار می‌ دهد که می ‌تواند به قطع ادرار منجر شود.
  • عوارض بیماری‌ های عصبی: برخی از بیماری ‌های عصبی مانند سکته مغزی، پارکینسون، مولتیپل اسکلروز MS و یا بیماری آلزایمر می ‌توانند عملکرد سیستم عصبی مرکزی را تحت تأثیر قرار داده و به قطع ادرار منجر شوند.
  • عوارض داروها: مصرف برخی داروها مانند دیورتیک‌ ها (مدر ها)، آنتی‌کولینرژیک‌ ها، دارو های ضد افسردگی و یا دارو  های فشارخون می ‌توانند به عملکرد دستگاه ادراری سالمندان تأثیر بگذارند و باعث قطع ادرار شوند.
  • آسیب به عضلات دستگاه ادراری: ضعف عضلات دستگاه ادراری به دلیل سالمندی یا بیماری ‌های عضلانی مانند میاستنی گراویس (Myasthenia Gravis) می‌تواند عملکرد ادراری را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به قطع ادرار شود.
  • عفونت‌ های دستگاه ادراری: التهابات مثانه، مجرای ادراری و یا کلیه می ‌توانند عملکرد ادراری را مختل کرده و باعث قطع ادرار شوند.

بیشتر بخوانیم: وصل سرم در منزل و فواید آن 

درمان قطع ادرار در سالمندان

درمان ادرار نکردن سالمند بستگی به علت اصلی و شدت مشکل دارد، برای انجام درمان موثر نیاز است که ابتدا علت دقیق قطع ادرار تشخیص داده شود، پس از تشخیص، پزشک معالج ممکن است از روش ‌های مختلف درمانی استفاده کند، در زیر به برخی از روش ‌های معمول درمان قطع ادرار در سالمندان اشاره شده است:

  1. داروها: در برخی موارد، استفاده از دارو ها می‌ تواند بهبود عملکرد دستگاه ادراری را فراهم کند، مثلاً در صورت وجود بزرگی پروستات (BPH) در مردان سالمند، دارو های ضد آندروژن مانند فیناستراید یا دوتاستراید برای کاهش حجم پروستات و افزایش جریان ادرار ممکن است تجویز شود.
  2. تمرینات عضلانی کف لگنی Pelvic Floor Exercises: انجام تمریناتی برای تقویت عضلات کف لگنی می ‌تواند بهبود کنترل ادرار و کاهش قطع ادرار را فراهم کند، این تمرینات به عنوان تمرینات Kegel شناخته می ‌شوند، در قسمت قبل هم خدمتتان توضیحاتی داده شد.
  3. درمان فیزیکی: در برخی موارد درمان فیزیکی برای تقویت عضلات دستگاه ادراری مورد استفاده قرار می ‌گیرد،  این موارد شامل تمرینات خاص، ماساژ و استفاده از دستگاه ‌های تحریک الکتریکی (به عنوان مثال الکترواستیمولاسیون) می ‌شود.
  4. درمان جراحی: در برخی موارد شدید مانند موارد بزرگی پروستات یا عوارض جدی دیگر جراحی ممکن است ضروری باشد، این جراحی ها شامل روش ‌هایی مانند تراشکن پروستات (TURP) می باشد.
  5. سونداژ مثانه: در برخی موارد استفاده از تجهیزات پزشکی همانند کاتتر های ادراری و اجرای سونداژ مثانه در منزل می تواند به درمان التهابات مثانه کمک نماید.
  6. مدیریت عوارض داروها: در صورتی که قطع ادرار به علت مصرف دارو های خاص باشد، تغییر در داروها و یا مدیریت بهتر عوارض آن ‌ها توسط پزشک ممکن است مشکل را حل کند.

بیشتر بخوانیم: درمان سریع یبوست در منزل

علت تکرر ادرار در سالمندان چیست؟

علل تکرر ادراری در سالمندان

تکرر ادرار شبانه در سالمندان می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی اتفاق بیافتد، توجه به دلایل تکرر ادرار در سالمندان به حدی با ارزش است که درمان این عامل می تواند ارزشمند باشد، باید بدانیم که این مشکل ممکن است ناشی از فرآیند های طبیعی افزایش سن و کهولت سیستم ها و اندام های بدن باشد، برخی از علل تکرر ادرار سالمندان در شب عبارتند از:

  • بزرگ شدن بیش از حد پروستات: همانند سایر اختلالات قطع ادرار و بی اختیاری ادراری، تکرر ادراری هم می تواند از بزرگ شدن پروستات در سنین بالا منشا بگیرد.
  • عفونت‌ های دستگاه ادراری: التهاب مثانه (سیستیت) و یا التهاب کلیه (نفریت) می ‌تواند به تکرر ادرار و احساس تحریک در مثانه منجر شود.
  • عوارض داروها: مصرف برخی داروها مانند دیورتیک ‌ها (برای کنترل فشار خون) یا داروهای مدر و ادرار آور (همانند فوروزماید-لازیکس) می‌ تواند به تکرر ادرار منجر شود.
  • مصرف بیش از حد مایعات: هرچند مایعات به هیدراته کردن بدن و کمک به عملکرد صحیح سلول های بدن کمک می نمایند اما مصرف بیش از حد مایعات می تواند عملکرد و فانکشن کلیه ها را افزایش داده و سبب افزایش سطح ادرار گردد.
  • اضطراب یا استرس: وضعیت‌ های روانی مانند استرس یا اضطراب می ‌توانند به تکرر ادرار مؤثر باشند.
  • دیابت: در برخی موارد دیابت می ‌تواند به تکرر ادرار منجر شود.

بیشتر بخوانیم: گرفتن نوار مغز در منزل

درمان تکرر ادرار در سالمندان

درمان تکرر ادرار در سالمندان بستگی به علت اصلی این مشکل دارد، برای انجام درمان موثر نیاز است که پزشک معالج علت دقیق تکرر ادرار را تشخیص دهد، به طور مثال درمان علل ایجاد کننده را می توان از مهم ترین عامل در درمان تکرر ادرار دانست، اگر تکرر ادرار ناشی از بیماری خاصی مانند بزرگی پروستات (BPH)، عفونت دستگاه ادراری و یا دیگر عوامل مشخص باشد درمان این عوامل اساسی اولین گام درمانی است، مثلاً در صورت وجود هایپرپلازی پروستات، ممکن است دارو های ضد اندروژن یا جراحی پروستات تجویز شود، استفاده از رژیم غذایی مناسب، استفاده از درمان های فیزیکی همانند فیزیوتراپی و آب درمانی همانند سایر اختلالات ادراری از مهم ترین اقدامات درمانی در درمان تکرر ادرار در سالمندان می باشند.

بیشتر بخوانیم: تعویض پانسمان زخم فیستول به چه صورتی است؟

داروی بی اختیاری ادرار در سالمندان

داروی بی اختیاری ادراری

درمان دارویی بی اختیاری ادراری در سالمندان بستگی به نوع و علت این مشکل دارد، انتخاب داروهای مخصوص بی اختیاری ادرار باید بر اساس تشخیص پزشک معالج انجام شود، در زیر برخی از دارو های معمولاً استفاده شده برای درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان ذکر شده است:

  • دارو های آنتی آندروژن Alpha-blockers: اگر بی اختیاری ادرار ناشی از بزرگی پروستات (BPH) باشد که فشار مازاد بر دستگاه ادراری ایجاد می ‌کند، دارو های ضد آندروژن مانند ترازودون (Terazosin)، دوکسازوسین (Doxazosin) و یا تامسولوسین (Tamsulosin) ممکن است تجویز شود، این داروها با کاهش فشار بر دستگاه ادراری و بهبود جریان ادرار موثر هستند.
  • داروهای آنتی کولینرژیک Anticholinergics: اگر بی اختیاری ادرار ناشی از افزایش فعالیت مثانه باشد (به عنوان مثال در بیماری مثانه‌ هیپراکتیو)، داروهای ضد کولینرژیک مانند اوکسیبوتین (Oxybutynin)، تروپیوم (Trospium) و یا سولیفناسین (Solifenacin) ممکن است تجویز شود، این داروها با کاهش فعالیت مثانه و افزایش ظرفیت آن به کنترل بی اختیاری ادرار کمک می‌ کنند.
  • دارو های ضد انعقاد Antidepressants: برخی از دارو های ضد افسردگی مانند ایمیپرامین (Imipramine) در برخی موارد برای کنترل بی اختیاری ادرار در سالمندان استفاده می ‌شوند، این دارو ها با افزایش تنش عضلات مثانه و کاهش تنش عضلات کف لگنی موثر هستند.
  • دارو های تحریک مثانه Mirabegron: این دارو ها به عنوان یک گیرنده بتا 3 موثر عمل می‌ کنند و مثانه را تحریک کرده و جلوی تشدید ادرار را می‌ گیرد، این دارو ها برای بی اختیاری ادرار به دلیل مثانه‌ هیپراکتیو بسیار مفید هستند.

بیشتر بخوانیم: زدن بخیه در منزل

قرص بی اختیاری ادرار در سالمندان

قرص کنترل ادرار در سالمندان برای سالمندان از مهم ترین سوالاتی است که سالمندان دچار چنین اختلالاتی نیاز به دانستن نام آن ها دارند، در زیر مهم ترین قرص ضد تکرر ادرار را خدمتتان ارائه نموده ایم:

  1. سولیفناسین
  2. تولترودین
  3. اکسی بوتینین
  4. اومینیک
  5. یوریناسین
  6. داریفانیسین
  7. تراسپیوم
  8. فسوترودین (تویاز)

بیشتر بخوانیم: دکتر زخم بستر در منزل

سوالات مهم در رابطه اختلالات ادراری در سالمندان

سوالات مهم در رابطه با بی اختیاری ادراری

  • سلام من 73 ام و سالهاست دچار تکرار ادرار هستم مشکل کبد چرب دارم ولی دارویی مصرف نمیکنم آیا میتونم از دارینفاسین استفاده کنم؟

بله، اما به شرطی که شرایط کبدی شما اجازه مصرف را بدهد، برای این حالت می توانید از ویزیت متخصص گوارش در منزل و انجام سونوگرافی در منزل استفاده نمایید.

  • من 75 سال دارم و دو ماه هست دچار شب اداری شدم و در کل هم تکرر ادرار دارم حجم ادرارم خیلی زیاد هست برای مشکل شب ادراری چی مصرف کنم؟

بهتر است با متخصص نفزولوژی ابتدا مشورت نمایید، ولی به صورت کلی قرص های تکرر ادرار شامل: سولیفناسین، تولترودین، اکسی بوتینین، اومینیک، یوریناسین، داریفانیسین، تراسپیوم و فسوترودین (تویاز) می باشد.

  • خانم۸۰ساله هستم شبها هریک ساعت یکبار باید ادرارکنم بی اختیاری بعضی مواقع هم دارم چکار کنم؟

استفاده از تمرینات لگن با احتیاط، استفاده از رژیم تغذیه مناسب، حجم مایعات مصرفی مناسب و در نهایت مصرف دارو زیر نظر متخصص سالمندان در منزل.

  • پزشک من بخاطربدخیم بودن پروستاتم، پروستاتم را برداشته والان بعداز ۴۰ روز هنوز بی اختیاری ادرار دارم، لطفا راهنمایی می کنید چکار کنم خوب بشم؟

بعد از عمل پروستات نشت ادرار تا چندین ماه طبیعی است، شما باید سعی کنید تا از این پس عضلات متوقف کننده ادراری خود را تقویت نمایید، استفاده از آب درمانی در استخر پس از بهبودی جراحات، استفاده از تکنیک توقف ادرار خودخواسته، مصرف دارو های اختلالات ادراری را رعایت نمایید.

اشتراک گذاری :

درج نظر برای این مطلب

اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
Captcha
loader
لطفا صبر کنید
مطالب مرتبط پیشنهادی

درمان نو را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاوره
فوری