ثبت درخواست فوری
ویتامین b12 چیست ؟

ویتامین b12 چیست ؟

  • دسته بندی : داروهای تزریقی و خوراکی
  • درتاریخ : 8 مهر 1402
  • بدون دیدگاه

ویتامین b12 یکی از مهم ترین ویتامین ها در تولید گلبول های قرمز در فرآیند خون سازی به خصوص در زنان به حساب می آید، در این مقاله می خواهیم با هم در رابطه با ساختار ویتامین b12 ، اشکال رایج مصرفی، زمان استفاده از ویتامین ب12، فواید بی نظیر، مضررات و عوارض و تمام آن چه که شما برای دانستن نقش پر رنگ این ویتامین مهم در بدن نیاز دارید را خدمتتان ارائه دهیم، همچنین اگر شما عزیزان درخواست تزریق ویتامین b12 در منزل را دارید می توانید با تماس با اپراتور های درمان نو در کوتاه ترین زمان ممکن از خدمات تزریقات در منزل درمان نو بهره مند گردید.

ویتامین b12 چیست و چه ساختاری دارد؟ 

ویتامین b12 یا سیانوکوبالامین Cyanocobalamin یک ویتامین مهم در سنتز یا ساخت گلبول های قرمز و تکثیر صحیح ژن ها به خصوص در دوران بارداری و قبل از آن ، کنترل علائم همودینامیک در دوران منستریشن یا پریودی، افزایش ساخت توده استخوانی خون ساز و غیر می باشد، این ویتامین در غذاهای گیاهی به هیچ وجه وجود ندارد زیرا گیاهان هیچ نیازی برای جذب و ترشح و انبار کردن این ویتامین ندارند، افرادی که وجیترین Vegetarian (گیاه خوار) هستند برای فراهم کردن این ویتامین ضروری نیاز به مصرف مکمل های این ویتامین یا اشکال تزریقی مانند تزریق ویتامین ب 12 عضلانی در منزل یا بیمارستان ها و درمانگاه را دارند، نکته بسیار مهم این است که اکثر مواد غذایی (به غیر از گیاهان که به طور کلی این ویتامین را ندارند) حجم بسیار کمی از این ویتامین را در خود دارا هستند و باکتری های دهان، حلق و مجاری گوارشی نیز توانایی ساخت بسیار کم این ویتامین را دارند، از این رو برای کنترل و حفظ این ویتامین در همه گروه های ژن سنی باید از مصرف مازاد مانند تزریق ویتامین b12 و یا قرص های ویتامین ب 12 استفاده نمود.

شکل های مصرفی و نحوه مصرف ویتامین ب 12 به چه صورت است؟ 

  • قرص ویتامین b12: این نوع از فرآوده های ویتامین ب 12 به صورت قرص های 500 میکروگرم و 1000 میکروگرم در دسترس می باشد، شرکت های مختلفی مانند شرکت هلث آید یا یوروویتال عرضه کننده بهترین نوع این قرص ها می باشند، مصرف قرص این ویتامین باید تحت نظر پزشک و پس از اخذ آزمایش و چکاپ سطح این ویتامین در خون انجام پذیرد.

قرص ویتامین ب 12

  • جوشان مولتی ویتامین b12: این نوع از شکل دارویی این ویتامین به صورت جوشان ترکیبی با ویتامین های b کمپلکس، ویتامین C، ویتامین B1 و ویتامین B6 می باشد، اثرات جذبی جوشان ترکیبی با قرص ویتامین ب 12 تفاوت آن چنانی نداشته ولی به ازای مصرف جوشان مولتی ویتامین می توانید از مقادیر دیگر ویتامین ها نیز استفاده نمایید، مصرف دوره ای هر 6 ماه یکبار به شرط چکاپ آزمایش خونی و زیر نظر پزشک معالج منع مصرفی ندارد ولی اگر مقادیر این ویتامین از حد طبیعی پایین تر باشد نیاز به تزریق این آمپول نیر می باشد، در صورتی که تمایل به مشاوره و راهنمایی پزشک داخلی مرکزدرمان نو در منزل دارید با ما در تماس باشید.

جوشان ب 12

  • آمپول ویتامین b12: این آمپول به رنگ قرمز شفاف، بدون پودر، در حجم 1 سی سی و مقدار 1000 میکروگرم ویتامین ب 12 می باشد، این ویتامین محلول در آب بوده و حین تزریق سریعا از طریق عروق خونی جذب و به کل بدن پخش می گردد، نکته بسیار مهم و قابل توجه در تزریق آمپول ویتامین b12 این است که به هیچ وجه نباید این آمپول به صورت تزریق مستقیم وریدی (رگی) و یا داخل سرم تزریق گردد، تزریق این آمپول فقط به صورت عضلانی در عضلات دورسوگلوتئال و زیر پوستی در عضله دلتوئید می باشد، تزریق مستقیم این آمپول می تواند خطرات ضربانات ناهماهنگ قلبی (pvcs یا pacs) را تشدید و تا حد فیبریلاسیون هم بکشد، در افراد با مشکلات مغز و اعصاب تزریق مستقیم و آنی این آمپول می تواند سبب تحریک آستانه تشنج و ایجاد تشنج گردد .

ویتامین ب 12

علائم کمبود ویتامین b12 چیست و در چه صورتی باید از این ویتامین استفاده شود؟ 

کمبود ویتامین ب12 در خون می تواند سبب ایجاد عوارض و بیماری های جبران ناپذیری نظیر کم خونی، سرطان و غیره شود، به همین علت در این قسمت می خواهیم انواع بیماری های ناشی از کمبود ویتامین b12 را خدمتتان توضیح دهیم و بدانیم که در چه صورتی باید از ویتامین b12 استفاده شود، مهم ترین علائم کمبود ویتامین ب 12 و دلایل مصرف این ویتامین: 

  • اختلالات حرکتی: ویتامین ب 12 در سنتز میلین های بافت عصبی بسیار موثر می باشد، اختلال در سنتز و حفظ ساهتار آن ها می تواند کمک بسیار شایانی در فعالیت صحیح و دقیق این اندام مهم بدن داشته باشد.
  • رنگ پریدگی: کم خونی ناشی از فقط ویتامین b12 می تواند سبب کاهش میزان گلبول های قرمزی و نسبت هماتوکریتی خون شود، با کم شدن میزان هموگلوبین خون HB  احتمال رنگ پریسدگی صورت و دست ها تشدید می گیرد.
  • آشفتگی روزانه: احساس آشفتگی و عدم تمرکز دقیق در حین فعالیت روزانه ناشی از کمبود مقادیر ویتامین B12 خون و عدم فعالیت صحیح مغز و اعصاب به همراه کم خونی همگی از دلایل مهم در ایجاد این چنین عوارضی می باشد، استفاده از قرص ویتامین B12 یا نوع تزریقی آن می تواند کمک بسبار شایع در درمان این اختلالات داشته باشد.
  • بی حالی: کم بودن هموگلوبین خونی سبب کاهش ترنسفیوژن اکسیژن خون می شود، این عامل در کنار عوامل دیگر مانند غلظت خون پایین در زنان در دوران پریودی و منس می توانند از دلایل بسیار مهم در بی حالی قلمداد شود.

بی حالی ناشی از کمبود ویتامین ب 12

  • بی خوابی: عدم وجود عملکرد صحیح بدن می تواند منجر به بی خوابی های شبانه یا خواب سبک شبانه گردد، این حالت می تواند ناشی از اختلالات سیستم مغز و اعصاب به دلیل کم بودن ویتامین B12 باشد.
  • درد قلبی: درد قلبی نیز یکی از علت های کمبود ویتامین ب 12 می باشد، بدین صورت که در صورت کاهش میزان هموگلوبین خون میزان رقت خون پایین آمده و به این علت میزان برون ده قلبی یا اوت پوت قلبی SV و CO قلب کاهش می یابد، این وضع می توان سبب ایجاد فشار بر عروق کرونر (اکسیژن و غذا رسان) قلب شده و در نهایت سبب ایجاد درد تیپیک قلبی گردد.
  • کم خونی: کم خونی و هموگلوبین پایین مهم ترین علائم کمبود ویتامین B12 است، ویتامین B12 نقش بسیار مهم و حیاتی در فرآیند خون سازی و سنتز گلبول های قرمز دارد، از این رو کمبود و یا فقر این ویتامین نقش بسیار مضرری برای زنان و مردان به همراه خواهد داشت.
  • افت فشار خون: به دلیل اینکه میزان حجم خون ناشی از عدم خون سازی دقیق و سنتز هموگلوبین ها در صورت فقدان ویتامین B12 کاسته می شود، پیامد کاهش فشار خون هم می تواند از علائم دیگر کمبود ویتامین B12 باشد.
  • زرد رنگ شدن پوست صورت: این به این علت است که میزان هموگلوبین و بازسازی گلبول های جدید با دیوراه شفاف و سالم در فقدان ویتامین ب 12 یا سیانوکوبالامین کاسته می شود و خود این عامل می تواند محرک رنگ پریدگی و یا زرد شدن دست صورت و پاها گردد.

زرد رنگ شدن پوست

  • سفید شدن کف ناخن ها: سفید شدن ناخن ها طی تحقیقی که در ایالات تگزاس آمریکا بر روی 500 نمونه انسانی که در فقدان مصرف ویتامین ب 12 بودند و دوره ای به صورت مصرف غذاهای پر ویتامین، قرص ویتامین ب 12 و شکل تزریقی این ویتامین اطلاح شدند بر طرف شد، این نشان دهنده این است که شادابی و طراوت پوستی و ناخن و مو چقدر بر میزان وجود ویتامین ب 12 نیازمند است

چه کسانی باید از ویتامین b12 استفاده کنند؟ 

  • زنان: دسته مهم گیرندگان مکمل های ویتامین B12 به صورت تزریقی و خوراکی خانم ها هستند، علت اینکه خانم ها باید در رژیم ویتامینی خود این ویتامین را لحاظ نمایند این است که با توجه به دوره های پریود و منستریشن مقدار قابل توجهی از هموگلوبین خونی آن ها کاهش یافته و این کاهش می توان سبب ایجاد علائم فقر ویتامین B12 در این افراد گردد، البته در برخی از بانوان میزان هموگلوبین با توجه به عوامل دیگر بدنی کمی بالاتر از مقدار عادی می باشد که برای این دسته نیز توصیه می شود جهت استفاده از تزریق آمپول ویتامین B12 در خانه ابتدا چکاپ انجام دهند و سپس استفاده از مکمل ویتامین ب 12 به صورت قرص و تزریق آمپول را شروع نمایند تا دچار پلی سیتمی (پلی گلوبولیا یا غلظت خون) نگردند.

گیرندگان خدمت تزریق ویتامین ب 12

  • مردان: دسته دیگر از گیرندگان ویتامین B12 مردان هستند، برخی از آقایان نیز به طور غیر طبیعی از کم خونی و هموگلوبین پایین برخوردار هستند که این دسته نیز برای استفاده از فرآیند تزریق آمپول ب 12 در خانه خود و یا کلینیک ها یا درمانگاه ها مورد توجه می باشند، از این رو بهتر است قبل از انجام تزریق ویتامین ب 12 در منزل چکاپ خونی این ویتامین را انجام دهند و سپس اقدام به درخواست اعزام پرستار جهت تزریقات در منزل کنند، مصرف مکمل های خوراکی این ویتامین نیز منوط به چک میزان این ویتامین در خون می باشد، شما عزیزان جهت استفاده از خدمات تزریقات در منزل می توانید با اپراتور های درمان نو در تماس باشید، همچنین می توانید از خدمات هم زمان مانند رادیولوژی در منزل نیز استفاده نمایید.

مردان گیرنده خدمت ویتامین ب 12

  • سالمندان: دسته مهم دیگر سالمندانی هستند که به دلایل مختلف مانند: عدم قدرت بلع کافی غذا، رژیم تغذیه ای نامناسب، کهولت سن و اندام و غیره توانایی مصرف مناسب و به اندازه ویتامین ب12 را ندارند، از این رو با توجه به اهمیت میزان حجم و غلظت خونی در این دسته، انجام چکاپ آزمایش در منزل به همراه تزریق دوره ای و تحت نظر پزشک معالج از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

گیرندگان خدمت تزریق ویتامین ب 12 سالمندان

  • افراد با رژیم گیاه خواری: دسته دیگر از گیرندگان ویتامین ب 12 Vegetarian ها یا گیاهخواران می باشند، این دسته با دریافت رژیم گیاهی و عدم دریافت رژیم گوشتی و از آن جایی که بدن خود توانایی ساخت مقادیر کفی ویتامین ب 12 را ندارد مناسب برای دریافت مرتب این ویتامین می باشند، شما عزیزان اگر در دسته گیاه خواران هستید از این پس چکاپ و آزمایش دوره ای میزان ویتامین ب 12 خون خود را به ما بسپارید.

گیاهخواران گیرنده خدمت تزریق ویتامین ب 12

آمپول ویتامین b12 هر چند وقت یکبار باید تزریق شود؟

جواب به این سوال بستگی به این دارد که فرد درخواست کننده تزریق آمپول ویتامین ب 12 چه مدت است که این ویتامین را مصرف نکرده است؟ میزان هموگلوبین و درصد خونی آن HCT به چه میزان است؟ میزان حجمی ویتامین ب 12 خون این شخص در چه رنجی بوده و آیا در مدت کوتاه آن را چک کرده است یا خیر؟ گروه سنی و جنسی این فرد چیست؟ همگی سوالات ذکر شده قبل از تزریق آمپول ویتامین ب 12 در منزل باید بررسی گردد، زیرا در صورت نداستن مقدار واقعی ب 12 خون تزریق این آمپول سبب افزایش میزان آن و مسمومیت نیز می گردد، ولی به طور کلی در صورتی که تایید شود میزان این ویتامین از حد طبیعی پایین تر بوده تزریق آن 1 الی 2 عدد در ماه تا رسیدن به مقدار طبیعی طبق دستور متخصص داخلی و یا ویزیت پزشک عمومی در منزل قابل انجام خواهد بود.

فواید تزریق آمپول b12 در منزل 

  1. کمک به رفع اختلالات خواب
  2. کمک به بهبود کم خونی ناشی از فقر ویتامین ب 12 در خون
  3. کمک به پایداری حالت همودینامیک بدن در دوران پریودی (در خانم ها)
  4. ایجاد رنگ طبیعی و شفاف پوست
  5. ایجاد لطافت و براقیت در موها
  6. کمک به عملکرد صحیح کبدی
  7. کاهش میزان آنزیم های کبدی
  8. کمک به قدرت حافظه و تصمیم گیری های فوری
  9. احساس قدرت و انرژی بالا در انجام فعالیت های روزانه
  10. کمک به درمان بیماری سرطان
  11. کمک به عملکرد گوارش
  12. افزایش مقاومت سیستم ایمنی در برابر حملات ام اس در بیماران ام اس MS (مالتیپل اسکلروزیس)
  13. کمک به قدرت بینایی بهتر
  14. رشد بهتر و ایجاد رنگ صورتی در زیر ناخن ها
  15. افزایش سطح ایمنی بدن و جلوگیری و مقاومت از ایجاد آلری های فصلی
  16. کمک بیشتر به مغز جهت ایجاد تولید سروتونین مغزی
  17. کمک به افزایش مناسب سطح انرژی بدن و لاغری 

مضرات و عوارض تزریق نا آگاهانه و خودسرانه ویتامین b12 در منزل 

مضررات تزریق ویتامین ب 12

  1. تهوع
  2. استفراغ
  3. افزایش رنگ غیر طبیعی ادرار
  4. احساس بوی بد از بینی در نفس کشیدن
  5. درد مفاصل
  6. مشکلات قلبی
  7. مشکلات مغزی
  8. افزایش فشار خون
  9. افزایش ضربان قلب
  10. مشکلات کلیوی
  11. هیپوکالمی (کم شدن میزان پتاسیم خون)
  12. شروع و یا عود مجدد حملات نقرسی
  13. پلی سیتمی
  14. تعریق
  15. خارش قرمزی پوست
  16. کم آبی و خشک شدن بدن بخ خوص پوست و موها
  17. ایجاد ادم ژنرالیزه (تورم کلی بدن)
  18. ایجاد علائم بیماری مانند سرماخوردگی
  19. اسهال
  20. تداخلات دارویی مرگبار
  21. ایجاد پتشی، پورپورا و یا راش پوستی 

کمبود ویتامین b12 را چگونه جبران کنیم؟

فقر ویتامین ب 12 را می توان به چند روش درمان نمود، برای درمان کمبود ویتامین B12 در خون می توان از موارد زیر استفاده نمود:

  • رژیم غذایی مناسب: داشتن رژیم غذایی مناسب از فرآورده های گوشتی مانند:
  1. شیر گاو
  2. شیر گوسفند
  3. گوشت ماهی ساردین و تن
  4. گوشت مرغ
  5. گوشت بلدرچین
  6. گوشت بوقلمون
  7. گوشت بره
  8. قارچ
  9. میگو

و هم چنین تخم مرغ، برخی مواد مخمری، شیر ها و اتمیل های صبحانه غنی شده با ویتامین ب 12 از مقادیر سرشار ویتامین B12 یا سیانوکوبالامین ها هستند.

  • استفاده از قرص های ویتامین ب 12: دسته دیگر از مکمل های جبران کننده کمبود ویتامین ب 12 قرص های این ویتامین می باشند که در دو دوز 500 و 1000 میکروگرم در دسترس می باشد، استفاده منظم و زیر نظر پزشک می تواند به درمان اختلالات کمبود این ویتامین کمک نماید.
  • استفاده تزریق از آمپول ویتامین ب 12 در منزل: نوعی راه کار دیگر برای جبران آنمی ناشی از فقر ویتامین ب 12 تزریق عضلانی و زیر پوستی آن می باشد.

آیا ترکیب آمپول ویتامین ب کمپلکس با b12 تاثیر بهتری دارد؟

معمولا تزریق آمپول ب کمپلکس به دلیل انرژی زایی بالا در طی روز و همچنین تزریق ویتامین ب 12 به دلیل تثبیت انرژی و قوای بدن با هم انجام می شود، ولی به صورت کلی دلیل علمی قطعی وجود ندارد که حتما باید این دو با هم تزریق گردند، زیرا هر یک دارای مقادیر کافی ویتامینی برای عملکرد صحیح بدن می باشند و در صورت نیاز به هر کدام از آن باید تزریق چه به صورت واحد و چه باهم انجام گیرد.

چه میوه هایی سرشار از ویتامین b12 یا سیانوکوبالامین هستند؟ 

هیچ میوه ای ویتامین ب 12 ندارد

از آن جا که مقادیر تجمع، ساخت و انبار ویتامین ب 12 در گیاهان صفر می باشد و این موجودات در تولید و ذخیره این ویتامین محروم هستند(چون هیچ نیازی به این ویتامین ندارند)، در واقع باید گفت هیچ میوه ای وجود ندارد که در خود دارای ویتامین ب 12 باشد، مقادیر ویتامین ب 12 فقط در گوشت و سایر مواد غذایی غنی شده با ویتامین ب 12 قابل دریافت خواهد.

بهترین زمان مصرف ویتامین b12 در چه زمانی از روز است؟ 

به طور کلی پس از تجویز پزشک و فراهم سازی این ویتامین، تزریق مناسب آن در صبح و بعد از میل کردن صبحانه می باشد، این ویتامین احتمال ایجاد خواب آشفته و کم خوابی در شب را دارد و برای تاثیر بهتر و جذب بیشتر فعالیت کافی در طول روز نیاز است، از این رو برای تزریق آن می توانید از خدمات 24 ساعته مدیکال شو و در صبح ها استفاده نمایید، البته برخی هم هستند که تزریقات شب را ترجیح می دهند به شرطی که احتمال خواب سطحی را به جان بخرند، نکته دیگر این است که ویتامین B12 با لبنیات در هنگام صبحانه مصرف نشود و یا در صورت تزریق قبل از تزریق ، لبنیات میل نشود زیرا احتمال جذب این ویتامین را کاهش می دهد.

مهم ترین تداخلات دارویی با ویتامین b12 چیست؟ 

از مهم ترین تداخلات دارویی با تزریق ویتامین B12 می توان به: 

  1. قرص های ال دی
  2. قرص های contraceptive یا ضد بارداری
  3. قرص دیابت مانند متفورمین
  4. امپرازول
  5. لنزوپرازول
  6. پنتوپرازول
  7. آسپرین
  8. پلاویکس
  9. سایمیتیدین
  10. رانیتیدین
  11. فاموتیدین 

اشاره نمود.

تاثیر ویتامین ب 12 بر لاغری چیست؟ 

تاثیر ویتامین ب 12 بر لاغری چیست؟

وجود مقادیر کافی ویتامین ب 12 در خون سبب افزایش سطح متابولیسم و کاهش ذخایر استاندارد چربی بافت ها به خصوص کبد، شکم، بازو ها و غیره می گردد، از این رو استفاده از ویتامین ب 12 به صورت مرتب و تحت چکاپ پزشک می تواند بر لاغری تاثیر به سزایی داشته باشد، مقادیر کم و فقر این ویتامین می تواند سبب ایجاد اضافه وزن و چاقی گردد و در عملکرد صحیح اندام ها اختلال ایجاد نماید.

سوالات مهم کاربران در رابطه با کمبود ویتامین ب 12 در خون 

در این قسمت می خواهیم با هم در رابطه با مهم ترین سوالات کاربران عزیز در رابطه با فقر ویتامین ب 12 در خون صحبت نماییم با ما همراه باشد.

  • ویتامین b12 و تاثیر آن بر سرطان چیست؟ 

از آن جایی که ویتامین ب 12 یا سیانوکوبالامین دارای توانایی سنتز ژنوم و ژن ها می باشد و در اداره و اجرای دقیق رونویسی ژن ها DNA و RNA موثر می باشد، کمبود مقادیر این ویتامین می تواند سبب ایجاد سرطان در دوره بلند مدت گردد، تنظیم مقدار طبیعی و چکاپ دوره ای می تواند در درمان اختلات نظیر سرطان کمک رسان باشد.

  • ویتامین b12 برای چی خوبه؟

از سوالات متعددی که کاربران می پرسند این است که ویتامین B12 برای چه چیزی در بدن خوب است، در مطالب بالا در رابطه با فواید این ویتامین مطالب کامل قرار داده شده است ولی به صورت خلاصه این ویتامین برای تنظیم رشد گلبول های قرمز، تکثیر صحیح ژنوم، تولید و سنتز میلین و غشاهای عصب بسیار موثر می باشد.

  • تفاوت قرص ویتامین b12 و ویتامین b12 تزریقی چیست؟ 

تفاوت در نوع ساختار آن ها وجود ندارد ولی مهم ترین تفاوت در شکل مصرف آن هاست، دوز هر دو چه قرص و چه آمپول 500 الی 1000 میکروگرمی بوده و نحوه مصرف نیز طبق استاندارد مصرف می باشد، مصرف دوره ای هر دو در دوره خاص سبب افزایش مقادیر ویتامین ب 12 خون خواهد شد، زمانیکه شخصی نتواند به صورت خوراکی این قرص را دریافت کند و یا درخواست تسریع نتیجه گیری را داشته باشد می تواند از نوع تزریقی این آمپول استفاده نماید.

  • بهترین قرص ویتامین b12 چیست؟ 

شرکت های مختلفی این ویتامین را به صورت قرص عرضه می کنند که شرکت هلث آید Health Aid و یوروویتال Eurho Vital از بهترین های آن ها است، در صورت تمایل و تحقیق بیشتر از جانب خود شما ما این دو شرکت را به شما پیشنهاد می کنیم.

اشتراک گذاری :

درج نظر برای این مطلب

اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
Captcha
loader
لطفا صبر کنید
مطالب مرتبط پیشنهادی

درمان نو را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاوره
فوری