ثبت درخواست فوری
سرگیجه در سالمندان

سرگیجه در سالمندان

  • دسته بندی : مهم ترین نکات خدمات پرستاری در منزل
  • درتاریخ : 29 اردیبهشت 1403
  • بدون دیدگاه

سرگیجه یکی از شایع ترین دلایلی است که سبب می شود سالمندان برای پیدا کردن علت آن به پزشک مراجعه نمایند، به طور کلی 2 نوع حالت سرگیجه وجود دارد که باید آن را بشناسیم، یک حالت ورتیگو Vertigo است که ناشی سبکی سر می باشد که شخص مبتلا تصور می کند که واقعا در حال چرخش به دور خود و دنیا می باشد، حالت دوم سرگیجه یا دیزینس Dizziness از احساس چرخش اجسام به دور سر است، به طور واضح خدمتتان بگوییم سرگیجه شیوع بیشتری نسبت به ورتیگو دارد چرا که انواع بیماری ها می توانند مسبب ایجاد دیزینس یا سرگیجه باشند، در سرگیجه یا دیزینس Dizziness اجسام اند که به دور فرد می چرخند، راه کار های درمانی و مختلفی برای درمان سرگیجه در سالمندان وجود دارد که شناخت آن ها می تواند به درمان اصولی و به موقع این اختلال کمک نماید، ما در این مقاله از مرکز خدمات پرستاری در منزل درمان نو به صورت تخصصی و کامل در رابطه با دلایل سرگیجه در سالمندان، علائم مهم این بیماری و راه کار های درمانی سرگیجه اطلاعات بی نظیر و کاملی را خدمتتان ارائه نموده ایم تا با مطالعه آن ها نیاز اطلاعاتی خود را در رابطه با این بیماری افزایش دهید، با ما همراه باشید و اگر در انتهای مطالب سوال خاصی ذهنتان را درگیر کرده است آن را در بخش کامنت ها قرار دهید تا به صورت کامل اپراتور های درمان نو پاسخ آن را خدمتتان ارائه دهند.

بیشتر بخوانیم: ویزیت دکتر مغز و اعصاب در منزل برای اختلالات حرکتی و سرگیجه

سرگیجه در سالمندان به چه معناست؟

سرگیجه در سالمندان به چه معناست؟

سرگیجه در سالمندان به معنای احساس غیرواقعی چرخش اجسام به دور آن هاست، این حالت می تواند به علل مختلفی همانند انواع بیماری ها، اختلالات در گوش و سیستم تعادل، مصرف دارو ها، فشار خون بالا، شروع سکته مغزی ایجاد گردد، شیوع سرگیجه در سالمندان از سن 60 سال تا 85 سال 30% برآورد می شود، همین معیار برای سنین بالاتر از 85 سال 50% می گردد، با این تفاسیر می توانیم نتیجه بگیریم که احساس سرگیجه در بین سالمندان در طول سال حداقل یک بار امکان پذیر است، شناخت کامل در رابطه با این بیماری به سالمندان و خانواده آن ها کمک می کند تا مسیر درست و مناسبی را برای تشخیص و درمان علت آن در پیش بگیرند.

بیشتر بخوانیم: تزریقات در منزل تهران را چگونه درخواست دهیم؟

علائم سرگیجه در سالمندان چیست؟

علائم سرگیجه به طور اختصاصی و عمومی قابل درک از سوی افراد سالمند می باشد، این بیماری معمولا خود را به صورت علائم زیر نشان می دهند:

  • بی حالی
  • ضعف
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • کلافگی
  • سبکی سر
  • احساس عدم تعادل و افتادن
  • غش
  • احساس صدای زنگ در گوش
  • ضعف در شنوایی
  • عدم تمرکز در چشم ها
  • دوبینی
  • حرک غیر طبیعی چشمان (نیستاگموس)

با ایجاد احساس هر یک از موارد فوق می توان نتیجه گرفت که سالمند دچار سرگیجه یا دیزینس شده، اما مهم ترین علت های سرگیجه چه می تواند باشد؟ با ما همراه باشید تا در رابطه با آن توضیحات کاملی را خدمتتان ارائه نماییم.

بیشتر بخوانیم: درخواست ماما خانگی برای تنبلی تخمدان

انواع سرگیجه به چه صورتی تقسیم بندی می شود؟

انواع سرگیجه به چه صورتی تقسیم بندی می شود؟

به طور کلی سرگیجه ‌ها به دو صورت اصلی تقسیم بندی می ‌شوند:

  1. سرگیجه مرکزی: این نوع سرگیجه معمولاً به دلیل مشکلات در سیستم تعادلی مغزی ایجاد می‌ شود، مثال ‌هایی از آن شامل سرگیجه ‌های مزمن موجود در بیماری سکته مغزی و مولتیپل اسکلروزیس می ‌باشد.
  2. سرگیجه حیاتی: این نوع سرگیجه معمولاً به دلیل اختلالات در سیستم تعادلی گوش درونی ایجاد می ‌شود، از مهم ترین علل آن می توان به: بیماری منیر، ویستیبولیت و بیماری منوایر اشاره نمود.

بیشتر بخوانیم: قیمت گواهی فوت در منزل چقدر است؟

سرگیجه در زنان سالمند بیشتر است یا در مردان سالمند؟

سرگیجه زنان سالمند بیشتر از مردان سالمند است، علت آن این است که به طورکلی زنان در طول زندگی نسبت به مردان در معرض خطر بیشتری برای تجربه علائم سرگیجه هستند و افراد مسن نیز از این قاعده مستثنی نیستند، علت این امر آن است که اختلالات اضطرابی، تغییرات هورمونی، کم خونی (به دنبال پریودی) در زنان بیشتر از مردان است و این امر می تواند در طولانی مدت سبب افزایش احتمال احساس سرگیجه در سالمندان خانم گردد.

بیشتر بخوانیم: ویزیت پزشک متخصص زنان در منزل

14 مورد از دلایل سرگیجه در سالمندان چیست؟

دلایل سرگیجه در سالمندان چیست؟

بسیاری از سالمندان در مواجهه با سرگیجه های ناگهانی و شدید و یا مزمن خود به دنبال آن هستند که بدانند سرگیجه نشانه چیست؟ علت سرگیجه در سالمندان چه می تواند باشد؟ چه عواملی باعث می شوند که سالمند احساس سرگیجه کند؟ در این قسمت قصد کرده ایم که در رابطه با عوامل سرگیجه خدمتتان صحبت کنیم، به طور علل سرگیجه در افراد مسن شامل موارد زیر می شود:

  1. اضطراب: یکی از مهم ترین دلایل ایجاد سرگیجه تنش و اظطراب بالاست، اضطراب زمانی حاصل می شود که سالمند به دنبال یک اتفاق خاص از نظر خود تعادل آرامش خود را از دست دهد دچار بی قراری و تنش گردد، این عامل شاید از همان لحظه ایجاد تاثیر خود را بر سالمند بگذارد و یا امکان دارد تا چند روز بعد از شروع علائم اظطراب تاثیرگذاری مخرب خود را بر مغز و سیستم تعادلی سالمند ایجاد کند، نتیجه تاثیرات اظطراب به صورت سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ ظاهر می گردد.
  2. اختلالات عصبی: این علت می تواند طیف بسیار وسیعی از بیماری ها را به همراه خود داشته باشد که در نتیجه سبب ایجاد علائم سرگیجه در سالمندان گردد، از مهم ترین اختلالات عصبی می توان به: صرع، آلزایمر، پارکینسون، ام اس، سکته مغزی، اختلالات عروقی مغزی، انواع میگرن ها، عفونت های عصبی، تومور های مغزی، اختلالات تروماتیک یا آسیبی مغزی و موارد مشابه اشاره نمود، هر یک از این موارد که در سالمند صدق کند می تواند سبب ایجاد عوارض حاد سرگیجه در سالمند گردد.
  3. سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم BPPV: سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم یا Benign paroxysmal positional vertigo از دسته بیماری های شایعی است که بیماری گوش میانی در ایجاد آن دخالت دارد، در افراد 65 سال به بالا اختلال شایع در گوش داخلی با علائمی مانند سرگیجه، سرگیجه، بی ثباتی و حالت تهوع است، به طور معمول در این بیماری اوج سرگیجه زمانی است که سالمند با حرکت در رختخواب و یا برخاستن فوری از رخت خواب علائم حاد سرگیجه ناگهانی و شدید می گردد، درمان این بیماری با ویزیت متخصص گوش و حلق و بینی در منزل و اجرای دستورات او قابل رفع است، اگر اختلال گوش میانی رفع گردد علائم سرگیجه نیز برطرف خواهد شد.
  4. کم آبی بدن: کم آبی بدن می تواند سبب جمع شن مغز و نزدیک تر کردن خود با ساقه مغزی شود، با جمع شدن مغز هم ایجاد فشار مازاد بر اعصاب مغزی زیاد تر خواهد شد و هم با ایجاد فشار بالا بر مخچه و ساقه مغز احتمال سرگیجه و دیزینس بیشتر خواهد گردید، از همین رو استفاده از حداقل 5 لیوان 250 سی سی آب در طول روز برای سالمندان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
  5. اثرات دارویی: برخی از دارو ها همانند: داروهای فشار خون، دارو های مدیریت درد، آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد افسردگی، کاربامازپین، داروهای ضد تشنج، آنتی هیستامین ها و داروهای قلبی عروقی می توانند سبب ایجاد سرگیجه شوند.
  6. کاردیومیوپاتی: کاردیومیوپاتی مشتق از 3 واژه (کاردیو = قلب + میو = ماهیچه + پاتی = اختلال و بیماری) است که در کل به معنای بیماری عضله قلب است، کاردیومیوپاتی معمولا به علت مادرزادی ایجاد می شود، در سالمندان کاریومیوپاتی به علت آسیب های ناشی از فشارخون و سکته های قلبی در گذشته ایجاد می گردد، وجود کاردیومیوپاتی می تواند سبب ایجاد سرگیجه یا دیزینس در سالمندان گردد.
  7. اختلالات عروقی: دسته دیگر از عوامل ایجاد کننده سرگیجه اختلالات عروقی می باشند، اختلالات عروقی می توانند سبب ایجاد گردش خون نامتوازن گردند که در نتیجه این عامل می تواند سبب ایجاد سرگیجه به علت کاهش خون رسانی به مغز شود.
  8. قند خون پایین: قند خون پایین یا هایپوگلایسمی دسته دیگر از علل ایجاد سرگیجه در سالمندان است، سلول های مغزی و اعصاب برای کارکرد صحیح خود نیازمند تغذیه هستند، وجود قند پایین به علت تزریق نادرست انسولین، بیماری های کبدی، بیماری های کلیوی، بیماری های قلبی و موارد مشابه می تواند سبب ایجاد سرگیجه در سالمندان و افراد مسن شوند.
  9. بیماری منیر Meniere's disease: این بیماری مربوط به گوش داخلی است و می تواند سبب ایجاد اختلال در مایع گوش داخلی گردد، این بیماری در سنین 40 تا 60 سال بیشترین شیوع را دارد و معمولا در یک گوش ایجاد می شود.
  10. سینوزیت: سینوزیت به معنای التهاب سینوس ها می باشد، سینوس ها محفظه های خالی در کانال بینی nasal canal هستند که در حالت عادی خالی می باشند، اگر فرد به سرماخوردگی دچار شود این کانال ها پر از ترشحات و چرک می شوند که در نتیجه سبب ایجاد التهاب در سینوس ها به نام سینوزیت می گردند، با توجه به اینکه سینوس ها در ارتباط با گوش داخلی هستند جریان ترشحات و چرک به سمت گوش داخلی در بیماری سینوزیت شایع است، اگر دچار سینوزیت هستید و اکنون سرگیجه گرفتید محتمل باید از آنتی بیوتیک ها طبق نظر متخصص عفونی استفاده نمایید تا در کوتاه ترین زمان ممکن احساس دیزینس شما کاهش یابد.
  11. چربی خون بالا: در برخی موارد چربی خون بالا high blood fat می تواند سبب ایجاد سرگیجه شود، اما چطور؟ چربی های خون به دلیل چسبندگی خون در دیواره عروق می توانند در رگ ها نشت کرده و انباشته شوند، با گذشت زمان این عوامل می توانند سبب کاهش خون رسانی به مغز گردند که نتیجه آن می تواند سبب ایجاد سرگیجه در سالمندان شود.
  12. کم خونی: یکی از علل دیگر در سرگیجه در سالمندان کم خونی یا Anemia می باشد، کم خونی علل مختلف دارد، به طور کلی بیش از 400 نوع کم خونی وجود دارد که به سه گروه تقسیم می شوند: کم خونی ناشی از از دست دادن خون، کم خونی ناشی از کاهش یا تولید ناقص گلبول های قرمز خون، کم خونی ناشی از تخریب گلبول های قرمز، حال باید در نظر بگیرید که اگر دچار سرگیجه هستید کدام یک از انواع کم خونی ها در شما صادق هستند؟ البته معمولا کم خونی های ناشی از فقر ویتامینی به خصوص ویتامین ب 12 در سالمندان سبب کاهش تولید گلبول های قرمز و در نتیجه سرگیجه می شوند.
  13. کمبود ویتامین D: کمبود ویتامین دی D می تواند بر سلامت و تحریکات گلبول های قرمز تاثیرگذار باشد، با این تفاسیر افرادی که سطح ویتامین دی آن ها از رنج طبیعی پایین تر باشد می تواند سبب ایجاد سرگیجه به خصوص در سالمندان گردد.
  14. اختلالات خواب: دسته دیگر از عوامل ایجاد کننده سرگیجه در سالمندان اختلالات خواب می باشد، اختلالات خواب می تواند سبب افزایش PCO2 یا سطح دی اکسید کربن در خون گردند که در نتیجه فرد پس از بیدار شدن از خواب هم احساس خواب داشته و هم دچار سرگیجه می شود، از همین رو برای درمان اختلالات خواب می توانید از تست خواب در منزل استفاده نمایید.

بیشتر بخوانیم: ویزیت پزشک عفونی در منزل در بیماری های واگیردار

عوارض سرگیجه در سالمندان به چه صورتی است؟

عوارض سرگیجه در سالمندان می ‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • خطر سقوط: سرگیجه می ‌تواند باعث افزایش خطر سقوط در سالمندان باشد که ممکن است منجر به شکستگی استخوان‌ ها، آسیب‌ های جدی و حتی مرگ ناگهانی شود.
  • افزایش اضطراب و استرس: سرگیجه می‌ تواند باعث افزایش اضطراب و استرس در سالمندان شود، زیرا احساس عدم تعادل را تجربه می ‌کنند.
  • محدودیت در فعالیت‌ های روزمره: سرگیجه می ‌تواند باعث محدودیت در فعالیت ‌های روزمره مانند رانندگی، پیاده روی و یا حتی انجام وظایف روزمره شود.
  • کاهش کیفیت زندگی: سرگیجه می ‌تواند به طور کلی کیفیت زندگی سالمندان را کاهش دهد، زیرا ممکن است باعث محدودیت در فعالیت‌ ها، ایجاد اضطراب و استرس، و حتی ایجاد ایمنی محیطی ناکافی شود.

بیشتر بخوانیم: پرستاری و نگهداری از سالمند آلزایمری در منزل

کمبود کدام ویتامین ها سبب سرگیجه در سالمندان می شود؟

کمبود ویتامین ‌های مختلف می ‌تواند به سرگیجه در سالمندان منجر شود، چند مورد از آن‌ها عبارتند از:

  1. ویتامین B12: کمبود ویتامین B12 می ‌تواند به نوروپاتی (آسیب به سلول ‌های عصبی) منجر شود که ممکن است با سرگیجه همراه باشد.
  2. ویتامین D: کمبود ویتامین D ممکن است به ضعف عضلات و کاهش توانایی تعادل منجر شود که سرگیجه را افزایش می ‌دهد.
  3. ویتامین B1 (تیامین): کمبود ویتامین B1 می ‌تواند منجر به بیماری ورنیکه (یک نوع نوروپاتی) شود که ممکن است با سرگیجه همراه باشد.
  4. ویتامین E: کمبود ویتامین E می‌ تواند به آسیب در عصب‌ها و عضلات منجر شود که ممکن است باعث سرگیجه شود.

بیشتر بخوانیم: کاردرمانی برای راه رفتن بزرگسالان

راه کار های تشخیصی سرگیجه در سالمندان چیست؟

راه کار های تشخیصی سرگیجه سالمندان چیست؟

برای تشخیص سرگیجه در سالمندان، پزشک ممکن است از روش‌های تشخیصی مختلف استفاده کند، از جمله:

  • مصاحبه پزشکی: پزشک ممکن است از شما درباره علائم، فراوانی و شدت سرگیجه، عوامل تحریک‌کننده و سابقه پزشکی خود سؤالاتی بپرسد.
  • ارزیابی فیزیکی: این شامل بررسی تعادل، قوا، احساس حساسیت و بررسی علائم دیگر مرتبط با سیستم تعادلی مغز و گوش می‌ شود.
  • آزمایش‌ های تشخیصی: ممکن است پزشک تست ‌هایی مانند آزمایش در منزل، آزمایش‌ های تعادلی، آزمایش‌های تصویربرداری (مانند اسکن MRI یا CTscan و آزمایش ‌های اعصاب و عضلات انجام دهد.
  • ارجاع به متخصص ENT: در برخی موارد پزشک مغز و اعصاب ممکن است شما را به متخصص های دیگر مانند متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع دهد.
  • الکترونیستاگموگرافی: الکترونیستاگموگرافی (ENG) حرکات سریع غیرارادی چشم به نام نیستاگموس را تشخیص می دهد و افراد مبتلا به سرگیجه و سایر اختلالات شنوایی و چشم را ارزیابی می کند.
  • مانور دیکس هالپیک Dix-Hallpike: مانور Dix-Hallpike برای بیماران مبتلا به سرگیجه حمله ای و زمانی که BPPV تشخیص داده شده است استفاده می شود، در این تست بیماران سرگیجه را در دوره های کوتاه مدت کمتر از 1 دقیقه تجربه می کنند که با تغییر در وضعیت سر ایجاد می شود و بین دوره ها به حالت عادی باز می گردد، پزشک با استفاده از این تست نوع اختلال را کشف می کند.

بیشتر بخوانیم: مراقب بیمار در بیمارستان

چه زمانی سرگیجه خطرناک است و باید سریعا به پزشک مراجعه نمود؟

سرگیجه ممکن است در برخی موارد نشانه ‌ای از مشکلات جدی باشد و نیاز به مراجعه فوری به پزشک داشته باشد، در زیر چند مثال از وضعیت‌ هایی که نیاز به توجه فوری دارند خدمتتان آورده شده است:

  • سرگیجه شدید و ناگهانی: اگر سرگیجه شما بسیار شدید و ناگهانی بوده و ممکن است با سایر علائم مثل ضعف یا تورم یک طرف بدن، اختلالات در گفتار و یا تغییر در وضعیت آگاهی همراه باشد باید فوراً به اورژانس مراجعه کنید.
  • سرگیجه همراه با سردرد شدید: اگر سرگیجه شما همراه با سردرد شدید، تاری دید و یا تشدید شدید درد سینه باشد به پزشک مراجعه کنید.
  • سرگیجه همراه با آسیب: اگر در زمان سرگیجه، به طور ناگهانی برخورد یا افتادگی رخ داده و ممکن است باعث آسیب جدی شود، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانیم: مراقبت بیمار در منزل و نکات تکمیلی آن

درمان خانگی سرگیجه در سالمندان چیست؟

درمان خانگی سرگیجه در سالمندان چیست؟

به طور کلی درمان خانگی برای سرگیجه در سالمندان باید به همراه مشورت پزشک باشد و بسته به علت و شدت سرگیجه متغیر است، اما برخی از راهکار هایی که ممکن است در درمان خانگی مفید باشند عبارتند از:

  • استراحت: استراحت و آرامش به عنوان اولین گام در درمان سرگیجه توصیه می ‌شود، استراحت را باید با نشستن یا دراز کشیدن در محیطی آرام و بدون نور یا صدا انجام دهید.
  • تغذیه سالم: مصرف مواد غذایی سالم و کافی، آب و مایعات به میزان کافی و جلوگیری از گرسنگی و خشکی می ‌تواند در بهبود سرگیجه کمک کند.
  • اجتناب از عوامل تحریک‌ کننده: اجتناب از مواردی مانند مصرف الکل، تغییرات ناگهانی در حرکت و محیط ‌های شلوغ می ‌تواند بهبود روند درمان را تسریع کند.
  • تمرینات تعادلی: انجام تمرینات تعادلی ساده مانند تمرینات تعادلی ساقه مخچه و مغز، تمرینات چشمی و تمرینات حرکتی کمک می ‌کند تا قدرت تعادل بهبود یابد.
  • استفاده از ساپورت های ارتوپدی: استفاده از حمایت کننده های حرکتی مانند عصای دستی و بهره گیری از آن در حرکت ‌های روزمره می‌ تواند از خطرات سقوط و تصادفات جلوگیری کند.
  • تغییر ابزار خواب: اگر قبل از سرگیجه از یک بالش استفاده می کردید اکنون و بعد از سرگیجه ارتفاع سر خود را افزایش دهید، افزایش فشار داخل مغز یا ICP می تواند سبب ایجاد و تشدید سرگیجه گردد.
  • استفاده از ابزار فشاری: در بیماری های گوش داخلی که با التهاب همراه است استفاده از کمپرس های فشاری می تواند به کاهش علائم کمک نماید.
  • استفاده از دارو های سرگیجه: زیر نظر متخصص مغز و اعصاب و متخصص گوش و حلق و بینی می توانید از دارو هایی نظیر دیمن هیدرینات، مکلیزین، سوماتریپان و یا گاباپنتین استفاده نمایید.

بیشتر بخوانیم: نکات مهم استحمام بیمار در منزل

کدام قرص برای سرگیجه خوب است؟

در گذشته که افراد در مینی بوس های قدیمی می نشستند و دچار سرگیجه و حالت تهوع می شدند برای جلوگیری از ایجاد این حالات به آن ها قرص دیمن هیدرینات Dimenhydrinate می دانند، علت آن بود که دیمن هیدرینات را داروی ماشین گرفتگی یا حالت تهوع و استفراغ می دانستند، رویکرد درمانی و عملی این دارو به این صورت است که این دارو یک آنتی هیستامین است که با اتصال به گیرنده های هیستامینی سبب سرکوب علائم حاد تهوع و استفراغ به همراه سرگیجه می شود، از همین رو بهترین دارو برای سرگیجه دیمن هیدرینات است، اما به طور کلی دارو های زیر نیز برای درمان سرگیجه مناسب است:

  1. آنتی هیستامین ها
  2. آنتی بیوتیک ها
  3. بنزودیازپین ها مانند دیازپام
  4. کورتون ها
  5. ویتامین ها

بیشتر بخوانیم: قیمت ساکشن حلق و خلط گلو در منزل

روش های پیشگیری از سرگیجه در افراد سالمند چیست؟

مراقبت پرستاری از سالمند دارای سرگیجه در منزل از اهمیت های بالایی برخوردار است، اما به شرطی که اصول مراقبت از آن را بدانیم، برخی از روش ‌های پیشگیری از سرگیجه در افراد سالمند شامل موارد زیر می ‌باشند:

  • توجه به تغذیه سالم: مصرف یک رژیم غذایی سالم و متنوع که شامل میوه‌ ها، سبزیجات، مواد غذایی غنی از ویتامین ‌ها و مواد معدنی و کمترین حجم ممکن از مواد غذایی پرفیبر می ‌باشد، می ‌تواند به حفظ تعادل و سلامت عمومی کمک کند.
  • انجام تمرینات تعادلی: تمرینات تعادلی مانند یوگا، تمرینات تعادلی ساقه و تمرینات تقویت عضلات کمک می‌ کند تا قدرت تعادل افراد افزایش یابد و خطر سقوط و سرگیجه کاهش یابد.
  • مراقبت از سلامت گوش: افراد سالمند باید مراقبت‌ های لازم را از سلامت گوش خود داشته باشند که شامل پاک کردن منظم گوش ‌ها و جلوگیری از آسیب به گوش‌ ها در معرض صدا های بلند می باشد.
  • کنترل عوامل خطر: کنترل عوامل خطر مانند فشار خون، کلسترول، دیابت و سایر بیماری ‌های مزمن می ‌تواند به پیشگیری از برخی مشکلات سلامتی ارتباط دارد که ممکن است با سرگیجه همراه باشند.
  • ایمنی محیطی: اطمینان از ایمنی محیط خانه می ‌تواند به پیشگیری از سقوط و سرگیجه کمک کند، این شامل استفاده از پشتیبان ‌های تعادلی مانند واکر و عصا، روشنایی مناسب در محیط و حذف عوامل خطرناک از محیط می ‌شود.

بیشتر بخوانیم: روش درمان زخم بستر چیست؟

تغذیه مناسب برای درمان سرگیجه در سالمندان چیست؟

تغذیه مناسب برای درمان سرگیجه در سالمندان چیست؟

بسیاری از بیماران دچار سرگیجه می پرسند برای سرگیجه چی بخوریم خوبه؟ باید در نظر داشته باشید که تغذیه مناسب می ‌تواند در بهبود و مدیریت سرگیجه در سالمندان کمک کند، در زیر الگوی تغذیه ای که ممکن است در درمان سرگیجه موثر باشد خدمتتان آورده شده است:

  • مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین‌ ها و مواد معدنی: ویتامین ‌هایی مانند ویتامین B12، D، E و مواد معدنی مانند منیزیم، روی و کلسیم برای سلامتی عمومی و قوی کردن سیستم تعادلی مغز مهم هستند.
  • مصرف مواد غذایی حاوی آهن: کمبود آهن می ‌تواند منجر به آنمی و سرگیجه شود، بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی آهن مانند گوشت قرمز، ماهی، نخود، لوبیا، تخم مرغ و سبزیجات تیره مفید است.
  • حفظ هیدراتاسیون: مصرف مقدار کافی آب و مایعات بهبود متابولیسم و عملکرد سیستم تعادلی مغز را تقویت می‌ کند.
  • کنترل مصرف نمک: مصرف بیش از حد نمک می ‌تواند فشار خون را افزایش داده و سبب سرگیجه شود، بنابراین مصرف نمک را محدود کنید.
  • ایجاد رژیم غذایی متنوع و متعادل: مصرف مقادیر متعادلی از مواد غذایی شامل میوه‌ ها، سبزیجات، مواد پروتئینی و دانه های روغنی می تواند بسیار مهم باشد.

بیشتر بخوانیم: ان جی تیوب گذاری در منزل

سوالات مهم در رابطه سرگیجه در سالمندان

سوالات مهم در رابطه سرگیجه در سالمندان

  • من 76 سالمه و چند وقتی است که هر موقع دراز میکشم سرم شروع میکنه به گیج رفتن و حالت تهوع بهم دست میده، دلیلش چی میتونه باشه؟

دلایل مختلفی می تواند داشته باشد، چربی خون بالا، فقر ویتامینی، فشار خون بالا، قند خون پایین و موارد مشابه، بهتر است از متخصص طب سالمندی در منزل استفاده نمایید.

  • پدر من ۶۶ سالش است و الان 4 دکتر مختلف بردمش بخاطر همین سرگیجه، ام آر ای، آزمایش خون و نوار مغز و همه چیز بردمش، به نظرتون مشکل از چیه؟

مشکل پدر شما تخصصی است، اما علت های سرگیجه یا از مشکلات مغزی منشا می گیرد یا از اختلالات گوش میانی و داخلی، پیشنهاد می کنیم که برای درمان پدرتان به متخصص گوش و حلق و بینی و متخصص بیماری های مغز و اعصاب مراجعه نمایید.

  • من حدود ٢٠ روز پیش دچار سرگیجه شدم به بیمارستان مراجعه کردم، تست پت اسکن از سرم گرفتم و تمام آزمایشات کلی را هم انجام دادم که هیچ مشکلی نداشتم، ولی متاسفانه هنوز به محض بلند شدن چند ثانیه سرم گیج میره! ۶۶ سال دارم میترسم بیرون برم یا رانندگی کنم، نظر شما چیست؟

اختلالات گوش میانی و داخلی از قبیل بیماری منیر گوش را نیز چک کنید، حدود نیمی از اختلالات سرگیجه یا دیزینس از بیماری های گوش میانی و داخلی منشا می گیرند.

اشتراک گذاری :

درج نظر برای این مطلب

اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
Captcha
loader
لطفا صبر کنید
مطالب مرتبط پیشنهادی

درمان نو را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاوره
فوری