ثبت درخواست فوری
عفونت واژن چیست؟ علائم و راه های درمان آن

عفونت واژن چیست؟ علائم و راه های درمان آن

  • دسته بندی : بیماری ها و راهکار های درمان آن ها
  • درتاریخ : 24 آذر 1402
  • بدون دیدگاه

سوال بسیاری از بانوان هنگامی که دچار ترشحات غیرطبیعی از ناحیه واژن خود می شوند و یا احساس درد در کمر و یا زیر شکم می کنند و در حین انجام مقاربت جنسی احساس درد شدید در رحم دارند این است که آیا به عفونت واژن دچار شده ام؟ عفونت واژن چه علائمی دارد؟ چکار کنم که عفونت واژنم درمان شود؟ راه کار خانگی برای درمان عفونت واژن وجود دارد؟ از چه دارو هایی استفاده کنم تا عفونت واژنم بهبود پیدا کند؟ دکتر زنان چه معاینه ای برای پیدا کردن علت عفونت واژن انجام می دهد؟ و از این مورد سوالات که می تواند ذهن اکثر آن ها را درگیر کند، بی آنکه اطلاع کافی از این داشته باشند که همه نوع عفونت های واژنی قابل درمان و رفع علت می باشد و جای نگرانی برای هیچ یک از بانوان و دختران عزیز وجود ندارد، مرکز درمان در منزل درمان نو در مسیر تشخیص دقیق عفونت واژن توسط خودتان، راه کار های درمانی و همچنین در صورت نیاز اعزام پزشک زنان به منزل شما جهت انجام معاینه و درمان در منزل آماده خدمت گذاری به شما عزیزان می باشد، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا هر آن چیزی که در رابطه با تشخیص، درمان و پیشگیری از عفونت واژن را می خواهید بدانید خدمتتان شرح نماییم.

عفونت واژن چیست و چرا ایجاد می شود؟

عفونت واژن یا واژینیت چیست؟

عفونت واژن یا به اصطلاح پزشکی و درمانی واژینیت، واژینوز، عفونت مخمری زنان و یا واژینال اینفکشن Vaginal infection یک عفونت زنانه می باشد که علل مختلفی در ایجاد آن دخیل می باشد، از مهم ترین علل ایجاد عفونت واژن در بانوان و دختران حتی دختران باکره می توان به:

  1. خشک نکردن ناحیه دستگاه تناسلی پس از هر بار شستشن و آب کشی
  2. عدم رعایت بهداشت فردی و شخصی
  3. استفاده از لباس های آلوده و یا چند بار پوشیده
  4. عدم استفاده از ابزار های جلوگیری از انتقال عفونت در مقاربت ها به خصوص کاندوم
  5. عدم استفاده از واکسن های دوره ای همانند واکسن گارداسیل جهت جلوگیری از عفونت های ویروسی 

اشاره نمود، این عفونت دلایل مختلفی همانند: عفونت های قارچی، عفونت های ویروسی، عفونت های باکتریایی و یا عفونت انگلی در موارد نادر دارد که برای درمان و تشخیص آن می توان هم دانش شخصی فرد را افزایش داد و یا از ویزیت متخصص زنان در منزل و یا کیلینیک ها و مطب ها بهره برد، در هر صورت عفونت واژن یک بیماری دستگاه ژنیتال زنانه بوده که قابل درمان و سرکوب علائم نیز می باشد.

عفونت واژن یا واژینیت با انواع مختلف در چه سنینی ایجاد می شود؟

خدمتتان باید بگوییم که هر نوع عفونتی از هر اندام از بدن در هر سنی قابل رویت و ایجاد می باشد، محرک های عفونی همانند آمیزش و مقاربت های نا امن و سایر موارد می تواند بر روی ایجاد عفونت تاثیر گذار باشد ولی به طور کلی در هر سنی می توان این عفونت را در خانم ها مشاهده نمود، از مهم ترین افرادی که می توانند به عفونت واژن یا واژینیت دچار شوند:

  1. کودکان: درصد احتمال عفونت در کودکان به دلایلی همانند: رعایت بهداشت توسط والدین، عدم تکامل کافی ناحیه تناسلی و ژنیتال و سایر موارد نسبت به سایرین بسیار کمتر است، البته نادیده نگیریم که احتمال ایجاد وجود دارد ولی کمتر از سایرین است.
  2. دختران باکره: در دختران باکره از سنین 8 سال به بعد تا اولین آمیزش نیز احتمال ایجاد عفونت واژن یا واژینیت وجود دارد، در این دختران معمولا علت ایجاد این بیماری خود آن ها و همچنین عدم رعایت بهداشت فردی، خودارضایی و سایر عوامل شخصی می باشد، در هر صورت در هنگام ایجاد این بیماری حتما باید به درمان آن بپردازید زیرا احتمال آسیب پرده بکارت Hymen وجود دارد، برای درمان هم می توانید نزد پزشکان بیمارستان ها و مطب ها بروید و هم اگر تمایل ندارید که فرزندتان را برای درمان این مورد در این سن به این نوع مکان ها ببرید از خدمات ویزیت پزشک در منزل درمان نو استفاده نمایید.
  3. زنان: از مهم ترین سورس و منابع ایجاد عفونت در گروه های سنی مختلف زنان و بانوان عزیز می باشد، دلایل مختلفی برای ایجاد عفونت در زنان وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به: عدم تجهیزات کافی برای شستشو ناحیه تناسلی در محیط های کاری، مقاربت های ممکن با همسر و یا پارتنر در مالتیپل سکس ها، مشغله کاری فراوان و عدم رعایت بهداشت فردی، استرس، بی خوابی و موارد دیگر از علل اصلی ایجاد عفونت در بانوان عزیز باشد، اما جای نگرانی وجود ندارد زیرا پزشکان درمان نو با انجام تست پاپ اسمیر در منزل و همچنین ارسال آزمایشات متنوع می توانند شما را در امر درمان به آسانی کمک نمایند.
  4. بارداران: در دوران بارداری نیز می تواند عفونت های واژن شکل بگیرد که توصیه ما به آن است تمام سعی و دقت خود نظافت و تمیزی خود را در دوران بارداری قرار دهید، چون عفونت های واژن می توان تاثیر مستقیم بر رشد و ناهنجاری های جنین بگذارد و در صورت ابتلا بلا شک باید با پزشکتان مشورت کنید، علائم عفونت و واژینیت در دوران بارداری نیز همانند سایر دوران ها یکسان است.
  5. شیردهی: در دوران شیردهی مادران عزیز باید توجهات بهداشت شخصی و شستشو ناحیه واژینال جهت انجام مقاربت هم از سوی خود و هم از سوی همسر خود را رعایت نمایند، زیرا استفاده از دارو ها به ناچار می تواند در ایجاد تغییرات در حجم شیر، ساختار شیر و یا انتقال به کودک بسیار موثر باشد.
  6. یائسگی: و اما عفونت در دوران یائسگی، قبل از یائسگی و بعد از یائسگی نیز می تواند رخ دهد، احتمال آسیب و وسعت بیماری نیز می تواند به علت ضعف سیستم ایمنی نسبت به سنین پایین تر بیشتر باشد، خطراتی همانند سرطان رحم و موارد مشابه نیز می تواند در این دوران ناشی از عفونت رخ دهد، در هر صورت برای درمان و کنترل عفونت باید هرچه سریعتر اقدام نمایید و اولین اقدام نیز رعایت بیشتر و دقیق تر نکات بهداشت شخصی است، پس از آن می توانید از خدمات ویزیت پزشک زنان در منزل درمان نو و یا استفاده از مراکز درمانی و مطب ها بهره ببرید.

انواع مختلف عفونت واژن چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

همانطور که خدمتتان گفته شد عفونت های واژنی حتما به علت یک عامل خارجی ایجاد شده اند (مگر در شرایطی همانند سرطان های رحم و اندام های ژنیتال) که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عفونت باکتریایی: از مهم ترین باکتری هایی که سبب ایجاد عفونت در ناحیه واژن و ایجاد واژینوز باکتریایی گردند باکتری واژینوسیس با نام BV، باکتری لاکتوباسیل، استرپتوکوک ها، گاردنرلا می باشند، این باکتری ها با حمله به دیوار داخلی واژن و ایجاد تخریب و تشدید التهاب سبب آسیب و عفونت در ناحیه واژن می شوند، از علائم شایع عفونت باکتریایی می توان به: بوی بد و غیر قابل تحمل از دهانه واژن و همچنین احساس سوزش در هنگام ادرار کردن اشاره نمود، از دلایل مهم و اختصاصی ایجاد عفونت باکتریایی نیز می توان به: انتقال آلودگی از ناخن ها و دست های کثیف به واژن، مقاربت آلوده در بین زوجین یا پارتنر ها و شریک های جنسی، عدم شستن مرتب ناحیه واژن و همچنین عدم خشک کردن منظم و مرتب ناحیه واژن از دیگر علل ایجاد عفونت های باکتریایی واژن می باشد، راه درمان عفونت باکتریایی استفاده از آنتی بیوتیک می باشد که از مهم ترین آن ها می توان به: کرم واژینال کلیندامایسین، ژل مترونیدازول واژنی، آمپول مترونیدازول با فرآیند تزریقات در منزل و همچنین قرص مترونیدازول اشاره نمود.

عفونت باکتریایی واژن

  • عفونت های قارچی: به این بیماری واژن عفونت مخمری واژن هم می گویند زیرا عامل اصلی و مهم ایجاد آن یک نوع قارچ به نام کاندیدیا آلبیکانس یا آلبیکنس می باشد، این نوع عفونت دارای ویژگی های خاص خود است که در مقابله با عفونت های باکتریایی دارای وجه تشابه می باشد، از مهم ترین علائم این نوع عفونت می توان به: درد و سوزش هنگام ادرار کردن، درد در هنگام دخول و مقاربت، درد کمر، سوزش و خارش ناحیه تناسلی، وجود ترشحات آبکی واژن که علائم اختصاصی این نوع عفونت واژن است، ترشحات سفید و بد بو و پنیری شکل از ناحیه واژن، التهاب نواحی کلیتوریس و یا لب های دو طرفه دستگاه تناسلی زنانه و دخترانه می باشد، نام دیگر این بیماری واژنیت کاندیدیازیس Vaginal candidiasis می باشد، جهت انجام آزمایش در منزل و مشخص شدن این بیماری می توانید با ما در تماس باشید.

عفونت قارچی واژن

  • عفونت های ویروسی: این نوع عفونت های ناشی از انتقال عفونت در مقاربه با همسر آلوده و یا به علت های مختلف نظیر مالتیپل سکس Multiple sex و سکس های مختلف در افرادی که دارای آمیزش های گوناگون هستند رخ می دهد، علت این نوع از عفونت ها ویروسی به نام هرپس تناسلی است که می تواند سبب ایجاد تغییر در دیواره سلول های رحم، واژن، فوندوس و کلیتوریس گردد، از علائم بارز این نوع از عفونت های وان یا واژنیت ها می توان به زخم شدن ناحیه ورودی واژن و همچنین ایجاد تومور در این نواحی اشاره نمود، علائم بالینی این نوع از عفونت ها هم به صورت: کاهش ترشح و خشک شدن واژن، زخم، بوی بد و تهوع آور از ناحیه ورودی واژن و همچنین لکه بینی و زخم های متعدد اشاره نمود، برای درمان آن می توان با نظر متخصص زنان از آنتی ویروس هایی نظیر آسیکلوویر، والاسیکلوویر و فام سیکلوویر استفاده نمود، البته باید در نظر داشته باشید خانم ها و بانوان برای جلوگیری از ایجاد این نوع از بیماری باید از پیش تر از واکسن گارداسیل نیز بهره ببرند، زیرا از فعالیت این ویروس در واژن جلوگیری می نماید.

عفونت ویروسی

  • عفونت های انگلی واژن: یکی از مهم ترین عفونت های دستگاه تناسلی و واژنیت های زنانه را می توان به عفونت های انگلی اشاره داد، تک یاخته های انگلی همانند تریکوموناس با نام علمی Trichomonas می تواند سبب ایجاد عفونت در بافت و دیواره و سلول های واژن گردد که بیماری ناشی از آن در واژن را به نام تریکومونازیس یا Trichomoniasis می شناسند، از علائم عمومی این بیماری نیز می توان به خارش، درد شکمی، کمر درد، احساس سوزشی که با خاراندن ناحیه خارش باید برطرف گردد و همچنین ترشحات سبز و کف آلود از ناحیه واژن و دستگاه تناسلی زنان اشاره نمود، اگر همچنین حالت هایی دارید به طور قطع به یقین دچار تریکومونازیس شده اید و باید از دارو های ضد انگلی همانند: مترونیدازول، کرم واژینال تریپل سولفا و پرمترین و انواع آن استفاده نمایید، البته به شرطی که پزشک زنان شما در مطب و یا در ویزیت خود در منزل از سوی مرکز درمان نو اجازه و تشخیص نهایی این نوع از بیماری را برای شما بدهد.

عفونت انگلی

از کجا بفهمم به عفونت واژن دچار شده ام؟

در رابطه با اینکه چگونه متوجه گردیم که به عفونت واژن دچار شده ایم یا خیر باید میزان اطلاعات عمومی از ساختار دستگاه زنانه را بیشتر بیاموزیم تا از این طریق بتوانیم بر علت و ایجاد و هچنین علائم بسیاری از بیماری های دستگاه تناسلی و رحم و واژن فائق بیاییم، از مهم ترین علائم ایجاد عفونت واژن می توان به:

  1. بوی بد با دست کشیدن بر ناحیه دستگاه تناسلی داشته باشیم
  2. ترشحات غیر طبیعی به نسبت ماه های قبل داشته باشیم
  3. پریود نامنظم داشته باشیم
  4. لکه بینی یکی از علائم مهم در عفونت های واژینال به حساب می آید
  5. خونریزی غیر طبیعی و خارج از دوره قاعدگی داشته باشیم
  6. ترشحات کف آلود در اطراف ناحیه تناسلی ببینیم
  7. ترشحات سبز رنگ و بد بود در اطراف ناحیه تناسیلی به ویژه کلیتوریس ببینیم
  8. هنگام ادرار کردن احساس سوزش غیر قابل تحمل داشته باشیم
  9. در هنگام نزدیکی درد احساس درد شدید داشته باشیم، در هنگام عفونت های زنانه فرد مقابل و شریک جنسی هم می تواند احساس سوزش ناشی از دخول را در دستگاه تناسلی مردانه خود حس کند و این ناشی از انتقال عفونت از شما به او می باشد
  10. احساس کمر درد داشته باشیم
  11. احساس خارش شدید در زیر شکم را حس کنیم
  12. درد در ناحیه کشاله ران داشته باشیم
  13. ادرارمان کمتر شده باشد
  14. قاعدگی دردناک و با تغییرات میزان حجم خونریزی یا بلیدینگ Bleeding داشته باشبم
  15. در اطراف کلیتوریس و داخل آن تورم و قرمزی مشاهده کنیم
  16. ترشحات به رنگ هایی همانند: سفید و پنیری (ناشی از قارچ ها)، به رنگ سبز (ناشی از انگل ها)، کف آلود و خاکستری ( ناشی از باکتری ها) و یا خونی ناشی از ویروس ها ببینیم، برای این کار می توانید از دستمال کاغذی تمیز و یا گاز استریل استفاده نمایید
  17. تغییرات هورمونی در خود را حس کنیم، این حالت معمولا به علت آسیب های وارده به ناحیه تناسلی زنانه رخ می دهد که سبب ایجاد تغییرات هورمونی در فرد می شود، از مهم علائم و نشانه آن نیز می توان به جوش های ناحیه صورت، بازو ها و کمر اشاره نمود، لازم به ذکر است که این جوش ها معمولا چرکی نیستند زیرا عامل آن تغییرات سیستم ایمنی و هورمان ها می باشد
  18. حالت تهوع و کم اشتهایی را در خود به نسبت روز های گذشته مشاهده نماییم
  19. از واژن به صورت دوره ای چرک خارج شود و این مورد را در لباس زیر زنانه خود مشاهده نماییم

عوارض مهم عفونت واژن چیست؟

از مهم عارضه های ابتلا به عفونت واژن و تعویق در امر تشخیص و درمان آن می توان به:

  1. ضعف و بی حالی
  2. تغییرات هورمونی و روانی
  3. بد خلق شدن 
  4. نا امیدی 
  5. احساس ترد شدن از جانب همسر 
  6. افکار پریشان و غیر محتمل دانستن درمان 
  7. تهوغ 
  8. استفراغ
  9. کاهش وزن
  10. آسیب به مجرای ورودی واژن 
  11. در صورت نادیده گرفتن و عدم درمان احتمال سپتی سمی
  12. احتمال ایجاد تغییرات تخمدانی 
  13. ایجاد سندروم تخمدان پلی کیستیک PCO
  14. احتمال سقط جنین در افرادی که باردار هستند 
  15. احتمال تب و لرز 
  16. در صورت ادامه مکرر این بیماری ها و عدم پیشگیری و درمان به موقع احتمال ایجاد کانسر رحم (سرطان رحم) 

عفونت توت فرنگی واژن چست؟

عفونت توت فرنگی واژن

در رابطه با عفونت توت فرنگی واژن باید خدمتتان عرض نماییم که این عفونت ها ناشی از بیماری واژنیت یا التهاب دیواره رحم می باشد، به طور کلی فوندوس تا دیواره متصل به رحم در حالت طبیعی دارای ساختار تمیز و بدون هیچ گونه ضایعه ای می باشد که در صورت ابتدا به عفونت های ویروسی، قارچی و باکتریایی می تواند دانه دانه روی آن برآمدگی هایی ایجاد شود که همانند شکل زیر به حالت توت فرنگی در بیاید، البته علت نام گذاری این حالت به این علت است که مخاط و دیواره واژن از آن جایی که به رنگ صورتی می باشد با برآمدگی ضایعات التهابی به شکل قرمر دانه دانه می شود که همانند توت فرنگی می باشد، برای درمان عفونت توت فرنگی واژن می توان از آنتی بیوتیک ها، رژیم های دارویی، استفاده از کورتون همانند تزریق دگرامتازون در منزل و مراقبت های خانگی استفاده نمود، اگر تمایل به ویزیت شخصی خودتان در منزل توسط متخصص زنان دارید می توانید با ما در تماس باشید.

چه عواملی بر شدت یافتن و یا تشدید عفونت های واژن موثر هستند؟

1. استفاده مکرر از ضد التهاب های غیر استروئیدی در طول زندگی همانند: بتامتازون ال آ، هیدروکوتیزون ها، دگزامتازون ها و غیره، زیرا این دارو ها سبب ایجاد ضعف سیستم ایمنی می گردند
2. استفاده مکرر از آنتی بیوتیک ها، استفاده از آنتی بیوتیک ها در دوران سرماخوردگی، دندان درد و همانند این علائم به صورت خودسرانه که سبب مقاومت باکتری ها در برابر انواع آنتی بیوتیک ها گردد
3. داشتن سبک زندگی پر استرس و تنش بالا
4. خواب ناکافی و نداشتن الگوی خواب منظم
5. نداشتن الگوی ورزش و تناسب اندام مناسب
6. مقاربت های نا ایمن و بدون رعایت بهداشت فردی
7. استفاده نکردن از پوشش های محافظتی در مقاربت همانند کاندوم
8. داشتن سکس های مقعدی و انتقال عفونت به واژن
9. داشتن سکس های دهانی و انتقال باکتری های دهان به ناحیه واژن 
10. رعایت نکردن الگوی نظافت و محافظت فردی
11. عدم استفاده از الگوی پیشگیری از بیماری با واکسن ها همانند واکسن گارداسیل 
12. عدم استفاده از رژیم های غنی از ویتامین سی و افزایش قوت ایمنی بدن 
13. برخی بیماری ها همانند: ام اس یا مالتیپل اسکلروزیس ها و یا سندروم های گیلن باره 

پیشگیری از عفونت واژن به چه صورت است؟

پیشگیری از عفونت واژن چگونه است؟ 

برای پیشگیری از عفونت های واژن می توان موارد زیر را اجرا نمود، توجه کنید اصل آموزش و ارتقا سواد همگانی در ابتلا به بسیاری از عفونت های زنان و مردان می تواند کمک رسان باشد، از مهم عوامل پیشگیری از عفونت های واژن می توان به:

  1. استفاده از لباس زیر تمیز 
  2. استفاده از خشک کننده هایی همانند حوله تمیز
  3. استفاده از دستمال کاغذی یکبار مصرف و تمیز در هر بار استفاده از سرویس بهداشتی
  4. استفاده از مایع های شوینده بدن و شستشوی ناحیه پرینه و واژنال
  5. انجام تست های آزایشگاهی دوره ای
  6. استفاده از لباس های تمیز 
  7. عدم استفاده از تحریکات جنسی همانند استفاده از دوش واژینال 
  8. عدم استفاده از خود ارضایی 
  9. رعایت بهداشت ناخن ها 
  10. عدم استفاده از وان در شستشوی بدن
  11. عدم استفاده مکرر از استخر و مکان های عمومی 
  12. استفاده از کاندوم ها برای جلوگیری از انتقال عفونت در حین مقاربت
  13. استفاده از واکسن های پیشگیری کننده همانند واکسن گارداسیل
  14. پوشیدن لباس های زیر نرم و عدم استفاده از لباس زیر نامتعارف، زیرا احتمال آسیب به ناحیه کلیتوریس را دارد و احتمال ساییدگی و ایجاد زخم در این نوع از لباس ها بسیار بالا است
  15. استفاده از لباس های نخی جاگزین لباس ها نایلونی
  16. استفاده ار رژیم غذایی پر ویتامینی
  17. کنترل استرس
  18. خواب کافی همانطور که گفته شد
  19. رعایت رژیم داروی و عدم استفاده مکرر از قرص ها
  20. تا حد امکان عدم استفاده از شیاف ها

چه زمانی برای درمان عفونت واژن یا واژینیت (مهبل) به پزشک مراجعه کنیم؟

در رابطه با مراجعه به پزشک و یا فراخواندن او به منزل خود باید در نظر بگیرید که اندام تناسلی یکی از مم ترین ارگان های زنانه برای شماست، از آن جایی آسیب و انتشار آن در ارگان حساسی به نام رحم و ضمایم آن بسیار بالاست استفاده از پزشک نهایتا با انجام شیوه های درمانی شخصی که خدمتتان گفته شد و گفته خواهد شد نباید بیشتر از 5 روز طول بکشد، زیرا احتمال آسیب بیشتر، زخم شدن ناحیه و به تعویق افتادن آن بسیار بالا می باشد، شما حتی برای استفاده از این خدمات از خدمات ویزیت متخصص زنان در منزل درمان نو نیز استفاده نمایید.

عکس انواع عفونت واژن

در این قسمت می خواهیم با هم به انواع عکس عفونت واژن بپردازیم: 

  1. عکس عفونت واژن از نوع باکتریایی
  2. عکس عفونت واژن از نوع ویروسی
  3. عکس عفونت واژن از نوع انگلی
  4. عکس عفونت واژن از نوع قارچی 

عکس عفونت واژن، انواع عکس عفونت واژن

این از انواع موارد شایع در ایجاد عفوت های واژنی می باشد که هر خانم و دختری می تواند به آن دچار شود و برای آن حتما از رویه های پیشگیری کننده سلامت این عضو باید استفاده نمایید.

درمان قطعی دارویی عفونت باکتریال واژن

درمان واژنیت باکتریایی با استفاده از دارو باید زیر نظر پزشک معالج شما و یا پزشکی که به منزل شما جهت معاینه و تجویز نسخه درمانی آمده است صورت بپذیرد، از مهم ترین دارو های مناسب برای درمان واژن در منزل می توان به:

  • قرص سفکسیم: استفاده از دوز های  200 یا 400 میلی گرمی دوبار تا 3 بار در روز طبق نظر پزشک معالج
  • قرص آزیترومایسین: 250 یا 500 میلی گرم 3 بار در روز طبق نظر متخصص زنان
  • پماد کلیندامایسین: استفاده موضعی و 3 الی 4 بار در روز بعد از شستشوی ناحیه واژینال و پرینه
  • ژل مترونیدازول: استفاده از موضعی پس از استحمام و به تعداد 4 بار در روز، در واقع هر 6 ساعت طبق نظر پزشک معالج
  • آمپول مترونیدازول: نام دیگر آن فلاژیل Flagyl است و به صورت دوز 500 میلی گرمی در دست می باشد، استفاده از مترونیدازول یا فلاژیل 3 بار در روز طبق نظر پزشک زنان
  • قرص مترونیدازول: استفاده از قرص یا کپسول مترونیدازل در صورتی که تشخیص به آن باشد که بیماری از نوع باکتریایی است بسیار مفید و سودمند می باشد

دارو های درمان باکتریایی واژن مترونیدازول و کلیندامایسین

اشاره نمود، البته باید برای تزریق و انجام آن در منزل از متخصص زنان استفاده نمایید، همچنین شما عزیزان برای دریافت شماره رایگان جهت ویزیت آنلاین و همچنین دریافت خدماتی همانند تزریق سرم در منزل می توانید با ما در تماس باشید.

روش قطعی دارویی درمان عفونت قارچی واژن 

در این روش نیز شما عزیزان باید ابتدا از متخصص زنان مشورت بگیرید و بعد اقدام به مصرف این دارو ها داشته باشید و از مهم ترین آن ها که برای بسیاری از نمونه های ابتلا جواب داده است می توان به:

  1. شیاف میکونازول: داروی بسیار مناسب و انتخابی برای درمان بیماری های برفکی دهانه واژن و دیواره رحم، این شیاف از نوع شیاف واژینال بوده و مصرف آن از طریق مقعد و جذب آنال و کانال روده تاثیری بر درمان ندارد، گذاشتن شیاف روزانه یا دوبار در روز بنا به دستور پزشک قابل اجرا می باشد، از مصرف خودسرانه آن پرهیز کنید.
  2. قرص بوتوکونازول: استفاده از بتوکونازول های نیز می تواند در درمان عفونت های واژن بسیار موثر و مفید باشد، استفاده روزانه 2 بار می تواند کمک بسیار فراوانی به افرادی که دارای عفونت واژن هستند نماید، توجه کنید نوع و تعداد همه قرص های موثر بر عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی و انگلی بر اساس تجربه و نظر پزشک زنان باید رخ دهد و مصرف گردد، از مصرف خودسرانه پرهیز کنید.
  3. پماد کلوتریمازول: به صورت موضعی و 3 الی 4 بار در روز انجام دهید، البته سعی کنید پس از تمیز سازی ناحیه استفاده شود.
  4. فلوکونازول: استفاده از کپسول فلوکونازول 2 بار با روزانه 1 بار طبق نظر متخصص زنان با معاینه می تواند بسیار مفید و با ارزش باشد.

دارو های درمان عفونت قارچی زنان میکونازول

روش درمان دارویی واژنیت در عفونت های انگلی

برای عفونت های انگلی بلاخص و ویژه تریکومونازیس می توان از آنتی بیوتیک های مترونیدازول: کلیندامایسین، پماد های این دارو و همچنین قرص و آمپول های ضد انگلی واژنیت استفاده نمودف از دارو های مهم ضد انگلی می توان به: پارامومایسین، پرازیکوانتل، پرومترین و موارد دیگر بنا به ویزیت متخصص زنان در مطب  بیمارستان ها و منزل اشاره نمود، درمان نو هیچ مسئولیتی در قبال استفاده شما عزیزان از این دارو ها به صورت خودسرانه ندارد و پیشنهاد این مرکز بر مشاوره و درمان حضوری پزشکان زنان است.

درمان عفونت واژن در خانه چیست؟ درمان گیاهی عفونت واژن

میدانیم تا اینجا خسته شدید ولی از شما می خواهیم ادامه بدید و این نکات طلایی که شاهکار درمانی در خانه برای درماان عفنوت واژن هم می باشد را مطالعه نمایید، از مهم ترین راه کار های خانگی برای درمان عفونت واژن می توان به:

  • استفاده از ویتامین ها: نگویید که ویتامین مگر می تواند سبب درمان عفونت واژن گردد! بلکه میل کردن روزانه 1 قرص جوشان ویتامین 1000 میلی گرم و همچنین استفاده 10 روزه از ویتامین E بعد از غذا به تعداد یک بار در روز می تواند در درمان بیماری و کمک به درمان آن انقلابی کند، ویتامین سی جدایی از داشتن نقش تقویت سیستم ایمنی کمک بسیار زیادی به ترمیم بافت های آسیب دیده نیز می کند و از این طریق می تواند در درمان بیماری واژنیت موثر باشد، طبق گفته های سایت «Sage journals» که متن انگلیسی خود این سایت نیز: 

"vitamin C may help tissue regeneration by decreasing the level of oxidative stress and inflammatory stress"

است با کم شدن میزان اکسداتیوی سطح سلول با استفاده از ویتامین سی می توان تا حدود بسیار زیادی به بازسازی بافت ملتهب و آسیب دیده کمک کرد، پس شما نیز این تحقیقات جهانی را جدی بگیرید و برای آن احترام قائل شده و انجام دهید.

  • استفاده از پماد های ویتامینی: استفاده از پماد های موضعی دارای ویتامین های ای E می تواند کمک بسیار فراوانی در بازسازی کلاژن و آنتی اکسیداسیون ناحیه عفونی داشته باشد، همچنین این کرم ها معمولا دارای آنتی باکتریال و آنتی میکروارگانیسم هم هستند که می تواند با استفاده از آن ها پس از هر بار ادرار و شستشوی ناحیه واژینال از آن ها استفاده نمود، پماد دکتر ژیلا بر پایه ویتامین E با رنگ صورتی می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد، از آن جهت این مورد را خدمتتان گفتیم که با نظرسنجی کاربران بسیاری از آن ها از این پماد به صورت موضعی استفاده کرده اند و توانسته جواب بگیرند، لازم به ذکر است که استفاده از پماد های موضعی معمولا برای عفونت های حاد با ترشحات بسیار زیاد مناسب نیست و برای افرادی که دارای ترشحات اندک هستند و شروع علائم بیماریشان است مورد استفاده قرار می گیرد، اگر می بینید میزان درد و علائم و ترشحات واژن شما بسیار بیشتر از حد طبیعی است بهتر است که به متخصص زنان مراجعه و یا درخواست ویزیت در منزل بخواهید تا با روش های دیگر درمان شما انجام شود.
  • استفاده از سرکه ها: سرکه ای که برای درمان و کاهش علائم عفونت مورد نیاز و کاربرد دارد سرکه سیب می باشد، بهتر است از سرکه ها انگور و موارد دیگر استفاده نشود، ریختن یک لیوان از سرکه داخل وان حمام و یا ریختن ½ از سرکه داخل یک تشت بزرگ تمیز و حاوی آب ولرم می تواند کمک بسیار زیادی به درمان علائم و خاصیت باکتری زدایی داشته باشد.

سرکه سیب داروی خانگی موثر در درمان عفونت واژن

  • استفاده از عسل: عسل را مستقیم بر روی واژن نمالید! برخی گفته اند این امر سبب ترمیم و بهبودی می شود ولی از آن جایی که پاکسازی و از بین بردن آن برای شما سخت می شود از شیاف های برپایه عسل و سیاه دانه استفاده نمایید، این شیاف ها هم از نوع واژینال بوده و کمک بسیار فراوانی در تعدیل منطقه عفونت دارد.
  • استفاده از سیر: خوردن سیر در رژیم غذایی در این دوره از بیماری می تواند کمک بسیار فراوانی به درمان بیماری واژنیت داشته باشد، میزان عفونت با استفاده از این ماده غذایی می تواند با سرعت بیشتری کاهش یابد.
  • استفاده از کپسول های اسید بوریک: استفاده از این کپسول ها هم برای افرادی که دارای ترشحات زیاد و همچنین علائم تب و موارد مشابه هستند توصیه نمی شود ولی بهتر است که از آن برای بیماری های قارچی استفاده شود، در افراد با علائم عادی تر می توان از آن استفاده نمود.
  • روغن درخت چای: شاید بسیاری از شما بگویید از کجا گیر بیارم؟ تقریبا این روغن در همه عطاری های شهر ها وجود دارد و استفاده از آن طبق نظریات سازمان غذا و دارو جهانی یعنی CDC پیشنهاد شده است، برای استفاده از آن حتما باید از روغن های دیگر مانند روغن نارگیل و جوجوبابا استفاده نمایید، البته ناگفته نماند که شیاف این روغن نیز در داروخانه وجود دارد.

روغن درخت چایی در درمان عفونت واژن

  • ماست: ماست ها خاصیت پروبیوتیک دارند و می توانند در درمان عفونت های قارچی بسیار کمک کننده باشند، مالیدن ماست روی ناحیه واژن و دستگاه تناسلی زنانه و سپس شستشو آن با شوینده های ملایم می تواند در دوره 5 الی 8 روزه تاثیر خود را بگذارد.
  • روغن پونه: استفاده از روغن پونه بهداشتی نیز می تواند کمک بسیار فراوانی در درمان عفونت های باکتریایی و قارچی داشته باشد، فقط توجه کنید برای درمان آن حتما باید رقیق تر شود که از روغن بادام استفاده شود، روغن بادام نیز خود عامل بسیار مفیدی برای درمان عفونت ها به صورت موضعی است.
  • آب نمک: استفاده از نمک با تحقیقات گذشته و امروز در کاهش علامت های بسیاری از بیماری و حتی از بین بردن بسیاری از باکتری ها، قارچ ها و انگل ها موثر است، علت آن هم این است که در فضای مایع میزان نفوذ پذیری نمک بالا بوده و از آن جایی که باکتری ها و قارچ ها دارای نمک کمتری از محیط اطراف خود هستند با سرعت آن را جذب کرده و سبب ترکیدن آن ها می شود، از طرفی نیز چون نمک خاصیت همسان با بافت انسان دارد استفاده از آن به عنوان مایع طبیعی شستشو دهنده واژن می تواند بسیار موثر باشد، برای تهیه لگن آب نمک می توان 5 قاشق غذا خوری از نمک را در 10 لیتر آب رقیق کرد و برای 20 دقیقه در آن نشتی، سعی کنید پس از نشتن به ناحیه واژن دست نزنید یا آن را مالش ندهید چون احتمال زخم شدن وجود دارد، پس از آن خود را آبکشی و از شوینده های مورد نیاز استفاده و خودتان را خشک کنید و از لباس زیر تمیز استفاده نمایید.

آب نمک در درمان واژینیت

  • عنبرنسا: مدفوع الاغ ماده با سوزاندن دارای خاصیت آنتی باکتریال، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی است، البته این مورد مربوط به طب سنتی می باشد و برای بهره مندی از نحوه استفاده آن از پزشکان و صفحات مربوط به خدمات طب سنتی استفاده نمایید، پیشنهاد ما ویزیت متخصص زنان در منزل و اجرای دستورات ایشان است.

برای خارش و عفونت واژن چی خوبه؟

برای کاهش درد و خارش ناشی از عفونت واژن می توان از ضد التهاب های غیر استروئیدی همانند: دگزامتازون، بتامتازون و اشکال دارویی آمپول و پماد این دارو و همچنین از داروهای آنتی بیوتیک مانند: مترونیدازول و کلینداماسین در غالب پماد و آمپول استفاده نمود.

دکتر چه معایناتی برای تشخیص عفونت واژن انجام میده؟

معاینه زنان به چه شکلی است؟

  • معاینه با اسپکلوم: اسپکولوم speculum وسیله ای پزشکی است که می تواند از جنس استیل یا پلاستیک فشرده PVC مدیکال گرید باشد، این وسیله در باز کردن دهانه واژن و رهحم موثر است، برای باز کردن واژن ابتدا اسپکولوم بسته و به داخل واژن هدایت می شود و سپس با چرخاندن پیچ اهرمی و در مواردی با بازکردن گیره به اندازه دلخواه پزشک مجرا باز می شود و سپس معاینات انجام می شود.
  • سونوگرافی واژینال: سونوگرافی ترانس واژینال پس از باز کردن مجرای واژن انجام شده و از طریق آن پزشک اطلاعات مفیدی را جهت تشخیص و درمان کسب می نماید، این دستگاه دارای سبد یا basket نیز می باشد که از طریق آن می توان بیوپسی ناحیه درگیر یا مشکوک که بیشتر از دیگر نقاط است را برداشت.
  • تست پاپ اسمیر: در حین معاینه همچنین می توان تست پاپ اسمیر نیز انجام داد که این مورد هم با نمونه برداری از داخل واژن قابل انجام است، نمونه حاصل تست پاپ اسمیر به آزمایشگاه ارسال و جواب آن نشان دهنده عفونت و حتی سرطان دهانه رحم می باشد.
  • تست های آزمایشگاهی: انجام تست هایی همانند تست های هورمونی FSH ،LH و یا پرولاکتین نیز می تواند از دیگر معاینات پزشک زنان در تشخیص و درمان بیماری باشد، جهت بهره مندی از این تست ها می توانید با ما در تماس باشید.

ویزیت متخصص زنان جهت درمان عفونت واژن در منزل تهران

ویزیت متخصص زنان در منزل تهران

برای درمان معاینه، تشخیص و درمان عفونت واژن در منزل می توان از ویزیت بهترین متخصص زنان در تهران از سوی مرکز درمان در منزل درمان نو اقدام نمود، این مرکز متخصصان مجرب و حاذق در حیطه زنان را به منزل شما عزیزان اعزام می نماید، شما در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون هیچ دغدغه از بابت انتخاب پزشک زنان خوب و مراجعه به آن می توانید از خدمات ویزیت متخصصین زنان این مرکز بهره مند گردید، همانطور که خدمتتان گفته شد عفونت های دستگاه تناسلی نه تنها در زنان بلکه در مردان نیز مشاهده می شود و این که اکنون شما درگیر این عفونت شایع و قابل درمان هستید جای نگرانی ندارد، مرکز درمان نو در هر لحظه از روز و 24 ساعته در 7 روز هفته آماده خدمت گذاری به شما عزیزان می باشد، در صورت تمایل به درخواست خدمات متخصص زنان در منزل و یا ویزیت آنلاین می توانید با شماره تلفن های مرکز درمان نو در ارتباط باشید، ما با شماییم تا با درمان نو در منزل درمان شوید.

جع بندی و گرفتن نتیجه نهایی در زمان عفونت واژن (مهبل) 

عفونت واژن یک عفونت عمومی، شایع و قابل درمان است که همه دختران و بانوان عزیز می توانند آن را در طول زندگی تجربه نمایند، از همین روز ابتلا به آن جای نگرانی و دغدغه ذهنی و تشویش خاطر ندارد، زیرا کاملا قابل درمان و حل می باشد، ابتدا شما با توصیه های خانگی جهت درمان عفونت واژن می توانید خوددرمانی در منزل را شروع کنید و در صورتی که نتیجه نگرفتید به متخصص زنان محل زندگی خود و یا از متخصصین مجرب مرکز درمان نو بهره مند گردید، حالا بیایید با هم به مهم ترین سوالات مربوط به عفونت واژن بپردازیم.

مهم ترین سوالات درباره عفونت واژن چیست؟

سوالات مهم در رابطه با عفونت واژن- واژینیت

  • عفونت باکتریایی واژن یا واژینوز قابل درمان است؟

بله، این عفونت با معاینه شدن توسط متخصصین مجرب زنان و زایمان در مطب های ایشان و یا از طریق مشورت های ویزیت آنلاین درمان نو و همچنین ویزیت متخصص زنان این مرکز قابل درمان می باشد.

  • عفونت قارچی یا تریکومونازیس واژینال قابل درمان است؟

بله، این عفونت با استفاده از ضد قارچ هایی نظیر میکونازول Miconazole و بوتوکونازول Butoconazole قابل رفع و درمان می باشد، بهتر است برای درمان این بیماری از متخصص زنان بهره بگیرید.

  • عوارض عفونت واژن چیست؟

از مهم ترین عوارض عفونت واژن می توان به: سوزش ادرار، عفونت ادراری، آسیب به دیواره واژن و رحم فوندوس Fundus، تب و لرز، تهوع و استفراغ و در مواقع عدم درمان به موقع به عفونت های لگن زنانه و همچنین عفونت های شکمی مانند آپاندیسیت و موارد مشابه اشاره کرد اما جای نگرانی وجود ندارد چون شما عزیزان با حفظ آرامش و انتخاب مسیر صحیح می توانید از پس درمان این بیماری بر بیایید.

  • برای عفونت واژن باید چه خورد؟

برای درمان دارویی عفومت واژن استفاده از آنتی بیوتیک ها همانند: مترونیدازول، کلیندامایسن و همچنین برای درمان خانگی استفاده از سرکه سیب، سیر، عسل، سیاه دانه و ویتامین ای و سی می تواند انتخاب های اصلی باشد.

  • علت خوب نشدن عفونت واژن چیست؟

از مهم ترین علل خوب نشدن واژینیت و یا عفونت واژن می توان به: استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیک ها، استرس، بی خوابی، عدم استفاده از شوینده های مناسب برای پاکسازی منطقه عفونت، عدم استفاده از رژیم های غذایی دارای ویتامین های مهم تقویت سیستم ایمنی همانند ویتامین سی و ای E، عدم رعایت جلوگیری از نزدیکی و مقاربت در دوران بهبود و نقاهت و موارد دیگر اشاره نمود.

  • مهم ترین سنین مبتلا شدن به عفونت واژن چه سنی است؟

در هر سنی از کودکی تا پس از یائسگی می توان این عفونت را مشاهده نمود ولی بیشترین سن شیوع و ابتلا آن از 18 سالگی تا 40 سالگی می باشد.

  • پیشگیری از عفونت واژن چیست و کدام است؟

رعایت بهداشت فردی، شستشوی ناحیه واژینال و اندام تناسلی، خشک کردن ناحیه اندام تناسلی بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، استفاده از لباس های زیر نخی و پنبه زنانه و همچنین استحمام مکرر از مهم ترین موارد پیشگیری بیماری می باشد.

  • درمان دارویی عفونت دستگاه تناسلی و یا واژنیت چیست؟

در مورد عفونت های قارچی یا عفونت مخمری واژن استفاده از دارو هایی همانند: میکونازول و بوتوکونازول، برای عفونت های لاکتریایی یا واژینوز استفاده از مترونیدازول و کلیندامایسین در فرم های آمپول، قرص و شیاف واژینالی و برای عفونت های انگلی همانند تریکومونازیس واژینال استفاده از قرص های انتی بیوتیکی و ضد انگلی می تواند موثر باشد

  • دلیل عفونت واژن و شایع ترین دلایل عفوت واژن چیست؟

از علت های مهم عفونت واژن می توان به باکتری ها، قارچ ها، ویروس ها و انگل ها اشاره نمود.

  • درمان عفونت واژن در خانه چیست؟

استفاده از سرکه سیب خوراکی و همچنین وان و یا تشت سرکه، استفاده از تشک نمک، استفاده از روغن های پونه و درخت چای سیاه، ماست و موارد دیگر می باشد.

  • درمان قطعی عفونت واژن در منزل چیست؟

درمان قطعی عفونت واژن استفاده از آنتی بیوتیک ها مانند مترونیدازول، کلیندامایسین و دارو های ضد قارچی مانند میکونازول و همچنین استفاده از داروهای ضد ویروسب و ضد انگلی می باشد، تمام این موارد باید طبق نظر متخصص زنان، ویزیت و تجویز ایشان صورت بگیرد.

  • درمان خانگی عفونت واژن دختر باکره چیست؟

درمان خانگی عفونت دختر باکره همانند سایر افراد بوده و می تواند از سرکه سیب، ماست و موارد مشابه استفاده نماید، البته توجه کنید همه این موارد حتما باید زیر نظر متخصص زنان صورت بگیرد و هیچ جای استرس برای شنا و والدین نیست و می توانید از متخصص زنان درمان نو در منزل خود استفاده نمایید.

  • آمدن چرک از واژن نشانه چیست؟

نشانه عفونت این اندام است که می تواند به صورت باکتریایی، قارچی، ویروسی و یا انگلی ظاهر گردد.

  • عفونت واژن سبب عقب افتادن پریود می شود؟

بله، احتمال عقب افتادن پریود در این دوران و حتی ایجاد تغییر در چند ماه آینده در ریتم پریودی یا Ministries نیز وجود دارد.

  • شایع ترین عفونت واژینال (مهبل) اعلام شده چیست؟

شایع ترین عفونت کلامیدیا است که ناشی از باکتری کلامیدیا می باشد.

  • استفاده از ناخن بلند و انگشت کثیف می تواند سبب عفونت واژن شود؟

بله، ناخن ها از محل تجمع باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها می باشد و این عوامل می توانند خود سبب انتقال عفونت در دختران و بانوان گردند.

  • آیا عفونت واژن خود به خود خوب می شود حتی اگر کاری من انجام ندهم؟

خیر، البته بستگی به مراقبت های خانگی شما نیز دارد ولی اگر مقدار عفونت یشتر از حد طبیعی باشد حتما باید معاینه و درمان دارویی توسط متخصص زنان صورت بگیرد.

  • آیا سکس دهانی واژن و آب دهان مرد می تواند سبب عفونت واژن شود؟

بله، دهان دارای انواع باکتری ها بوده و این عامل می تواند مستقیم سبب بروز عفونت واژن در بانوان گردد.

  • آیا عفونت واژن مانع بارداری می شود؟

خیر، این عامل مستقیما در بارداری تاثیر ندارد مگر آنکه میزان انتشار و حجم رشد و تکثیر و التهاب ناحیه واژن به قدری زیاد باشد که به رحم نیز برسد تا حدودی می تواند در انتقال اسپرم به تخمک ممانعت ایجاد کند که معمولا در بانوان با این شرایط رژیم های دارویی و درمانی شروع شده است و شانس بارداری %100 درصد می ماند.

  • بوی بد واژن نشانه عفونت آن است؟

بله واژن سالم و بدون عفونت دارای ظاهری تمیز، مرطوب و بدون بو است و اگر دچار عفونت شود دارای بوی بد و زننده به همراه چرک و ترشحات بد بو می شود.

  • عفونت واژن با بوی ماهی نشانه چیست؟

این عفونت ناشی از انگل تریکوموناس می باشد که نام کلی عفونت هم تریکومونازیس نام دارد، علت بوی ماهی گندیده از واژن انگل تک یاخته تریکوموناس می باشد.

  • ترشح واژن به رنگ قهوه ای نشانه چیست؟

این عفونت می تواند ناشی از عفونت های باکتریایی، قارچی، ویروسی و یا انگلی باشد.

  • عفونت واژن به رنگ زرد نشانه چیست؟

این عفونت ناشی از انگل تریکومونازیس می باشد.

  • عفونت واژن به رنگ قرمز نشانه چیست؟

این عفونت می تواند نشانه بیماری هرپس تناسلی باشد البته اگر تشخیص داده شود که این ترشح عفونت است زیرا بسیاری از ترشحات به این رگ لکه بینی بوده و می تواند ناشی از عادات ماهیانه به هم ریخته به علل مختلف مانند تخمدان پلی کیستیک یا PCO باشد.

  • چه چیز هایی باعث عفونت واژن میشه؟

استفاده از اسپرم کش ها، عدم استفاده از کاندوم و پوشش مناسب عدم رعایت بهداشت فردی، استفاده مکرر از دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی همانند هیدروکوتیزون، دگرامتازون و بتامتازون، دوش واژینال جهت تحریک بیشتر جنسی، عدم خشک کردن واژن با دستمال کاغذی و حوله تمیز بعد از حمام و سرویس بهداشتی، بیماری ها همانند دیابت های نوع 1 و 2، استفاده از نرم کننده های لباس به شرطی که تمیز شسته نشوند، استفاده نامناسب و خودسرانه از آنتی بیوتیک ها و سایر موارد می تواند سبب بروز بیماری زنانه گردند.

اشتراک گذاری :

درج نظر برای این مطلب

اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
Captcha
loader
لطفا صبر کنید
مطالب مرتبط پیشنهادی

درمان نو را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاوره
فوری